Petdeseta obletnica smrti Hermana Hesseja

Pred pol stoletja je na današnji dan umrl nemško-švicarski literat in Nobelov nagrajenec Hermann Hesse.

Objavljeno
09. avgust 2012 16.06
T. L., Delo.si
T. L., Delo.si
Pred pol stoletja je na današnji dan umrl nemško-švicarski literat in Nobelov nagrajenec Hermann Hesse (1877-1962). Na literarno sceno je vstopil z delom Peter Camenzind leta 1904, med njegovimi najbolj prepoznavnimi romani pa so Siddharta, Stepni volk in Igra steklenih biserov. Pisal je še poezijo, eseje in potopise, za sprostitev je slikal, piše STA.

Hessejeva literarna zapuščina šteje okoli 40 knjižnih del. Za svojega ga še danes sprejemajo številni bralci po vsemu svetu, saj je med drugim tematiziral upor proti etablirani družbi, hkrati pa ni pozabil na duhovno plat.

Od izida romana Peter Camenzind je v svojih delih povečini upodabljal idilični svet in zdelo se je, da se mu je življenje uredilo, dokler ni začela divjati prva svetovna vojna.

Hesse je vojni od vsega začetka močno nasprotoval, številni so mu ta pacifistični duh zamerili. Nemški mediji so ga označili za izdajalca domovine, knjigarnarji niso hoteli prodajati njegovih knjig, hrbet so mu obrnili tudi številni prijatelji. Prizadeti pisatelj se je nato tudi javno distanciral od rodne dežele in leta 1923 uradno prevzel švicarsko državljanstvo.

Hesseja so kmalu za svojega sprejeli mladi bralci. Še posebej se jim je prikupil s pripovedjo Siddharta (1922), v kateri je s pomočjo vzhodnjaških modrosti popisal svoje videnje o stopnjah, skozi katere mora posameznik, da postane človek z veliko začetnico. Pet let kasneje je izšel kultni roman Stepni volk, ki je zaznamoval številne generacije.

Po mnenju mnogih pa je Hessejevo najboljše delo roman Igra steklenih biserov. V njem je skušal združiti zahodno tradicijo z vzhodnjaško modrostjo.

Za svoj bogat opus je literat leta 1946 prejel Nobelovo nagrado za literaturo. Na uradni spletni strani Nobelove nagrade piše, da so mu jo podelili za njegovo »navdahnjeno pisanje, ki je, hkrati s tem, da je z leti postajalo vse pogumnejše in prodornejše, izražalo klasične človekoljubne ideale, hkrati pa izkazovalo tudi visoko kakovosten slog«.