Nazaj na Siol.net

TELEKOM SLOVENIJE

Gregor Pavšič

Petek,
22. 9. 2017,
5.00

Osveženo pred

6 let, 6 mesecev

Termometer prikazuje, kako vroč je članek. Skupni seštevek je kombinacija števila klikov in komentarjev.

Termometer prikaže, kako vroč je članek. Skupni seštevek je kombinacija števila klikov in komentarjev.

Thermometer Blue 0,83

Natisni članek

reli

Petek, 22. 9. 2017, 5.00

6 let, 6 mesecev

Razvoj Poljakov zanima tudi Slovence: Na domače relije kmalu "proto" dirkalniki?

Gregor Pavšič

Termometer prikazuje, kako vroč je članek. Skupni seštevek je kombinacija števila klikov in komentarjev.

Termometer prikaže, kako vroč je članek. Skupni seštevek je kombinacija števila klikov in komentarjev.

Thermometer Blue 0,83
reli dirkalnik proto | Foto Gregor Pavšič

Foto: Gregor Pavšič

Prihodnje leto bi lahko na slovenske avtomobilske dirke zapeljali novi zanimivi avtomobili. Ti spadajo v tako imenovani odprt ali proto razred, združujejo pa zunanjo obliko modernih dirkalnikov in tehniko štirikolesno gnanih mitsubishijev ali subarujev. Bistvo je v atraktivni zunanjosti, aktualnosti v povezavi z marketinško zanimivimi avtomobili in nižjih stroških.

Peugeot 208 R5 je za zdaj edini dirkalnik R5 v slovenski lasti. | Foto: WRC Croatia Peugeot 208 R5 je za zdaj edini dirkalnik R5 v slovenski lasti. Foto: WRC Croatia Večkrat smo že pisali, da je reli najbolj neposredna oblika avtomobilskega športa ter da je zaradi velike podobnosti med dirkalnimi in vsakdanjimi avtomobili zanimiv tudi z vidika marketinškega vložka proizvajalcev oziroma uvoznikov posameznih znamk.

Slovenija ostaja majhen trg za dirkalnike razreda R5

Dirkanje z avtomobili pa je seveda tudi drag šport. Mednarodna avtomobilska zveza FIA je pred leti sicer predstavila razred R5, ki je namenjen regionalnim in nacionalnim prvenstvom. Ti avtomobili so dosegli velik uspeh, toda za majhen trg, kot je Slovenija, so avtomobili s ceno 250 tisoč evrov (in dodatnimi stroški za vzdrževanje) vseeno zelo dragi. Letos smo po zaslugi Tomaža Kavčiča in njegove ekipe OPV Racing vseeno dobili prvega in Rok Turk je s tem peugeotom 208 R5 tudi kandidat za naslov državnega prvaka.

Na ogled slovenskim tekmovalcem dva "proto" reli dirkalnika, ki sta navzven videti kot škoda fabia  R5 in ford fiesta R5. | Foto: Gregor Pavšič Na ogled slovenskim tekmovalcem dva "proto" reli dirkalnika, ki sta navzven videti kot škoda fabia R5 in ford fiesta R5. Foto: Gregor Pavšič

Tak avtomobil potrebuje nacionalno homologacijo, z njim ni mogoče sodelovati v mednarodnih razvrstitvah relijev. S ceno okrog 100 tisoč evrov pa bi bili lahko zanimiva popestritev domačih avtomobilskih dirk. | Foto: Gregor Pavšič Tak avtomobil potrebuje nacionalno homologacijo, z njim ni mogoče sodelovati v mednarodnih razvrstitvah relijev. S ceno okrog 100 tisoč evrov pa bi bili lahko zanimiva popestritev domačih avtomobilskih dirk. Foto: Gregor Pavšič

Poljaki razvijajo prototipne dirkalnike, ki zanimajo tudi Slovence

Toda en tak avtomobil za ponoven dvig priljubljenosti relija ni dovolj, Slovenija pa tudi ni edina država, kjer je težko upravičiti vlaganja v dirkalnik R5. Na Poljskem (med drugimi) so tako začeli izdelovati zanimive prototipne avtomobile za reli. Osnovni princip je naslednji: vzeti školjko oziroma karoserijo dirkalnika, dejansko dimenzijsko primerljiv z R5 (to ni neposredni pogoj), in jo prilagoditi za vso tehniko (motor, menjalnik ...) dirkalnega mitsubishija ali subaruja. Avtomobil je videti atraktivno in na prvi pogled kot avto R5, le da ima zaradi cenejše (manj zmogljive) tehnike za več kot polovico nižjo ceno.

Odločitev o uvedbi takega razreda v slovenskem reliju lahko sprejme upravni odbor nacionalne zveze za avtošport AŠ2005. Tam so že sprejeli delovno skupino, ki zagovarja razpis novega odprtega razreda, odločitve o tem pa za zdaj še niso sprejeli.

Subarujev bokser motor v škodi fabiji R5. | Foto: Gregor Pavšič Subarujev bokser motor v škodi fabiji R5. Foto: Gregor Pavšič

Klasičen menjalnik koncepta H, kjer pa je mogoče prestave pretikati brez uporabe sklopke. | Foto: Gregor Pavšič Klasičen menjalnik koncepta H, kjer pa je mogoče prestave pretikati brez uporabe sklopke. Foto: Gregor Pavšič

Pa kaj, če ima dirkalna škoda bokser motor, glavno je, da je na cesti atraktivna

Dva taka avtomobila je včeraj v svojem prodajnem salonu predstavljal šestkratni državni prvak Darko Peljhan. Idrijčan že 13 let vozi Mitsubishijeve dirkalnike, ki pa so postali zastareli in tudi manj privlačni za gledalce. Peljhan ne skriva ambicij, da bi si tak avtomobil pripeljal iz Poljske, za tehnično osnovo pa uporabil kar dele svojega obstoječega lancerja.

Tak dirkalnik bi bil približno 200 kilogramov lažji, predstavljal bi moderno zasnovo vozila (na primer škoda fabia) in bil tako tudi marketinško bolj zanimiv. Štirikolesni pogon seveda ostaja, zaradi krajše medosne razdalje pa je avto bistveno bolj vodljiv kot večja mitsubishi lancer ali subaru impreza.

Tak avto stane pol manj kot dirkalnik R5, a še vedno okrog sto tisoč evrov

Škoda fabia v Peljhanovem salonu, ki jo je v Idrijo pripeljala poljska ekipa Evolve Motorsport, je imela na primer vgrajen Subarujev bokser motor in vzdolžno postavljeni menjalnik. Ta ostaja zasnove H, le da ima ravne zobnike in omogoča prestavljanje brez sklopke. V lastni režiji izdelujejo dirkalnike na osnovi škode fabie, ford fieste in volkswagen pola.

Za zdaj še ni mogoče oceniti, ali bi lahko taki avtomobili v novem odprtem razredu že prihodnje leto zapeljali v slovensko državno prvenstvo. Urediti bi bilo treba nacionalno homologacijo, s takimi avtomobili seveda tudi ni mogoče sodelovati v različnih evropskih sistemskih tekmovanjih. Resnici na ljubo v Sloveniji ni veliko moštev, ki bi lahko resno razmišljala o mednarodnih projektih. Tak dirkalni avtomobil stane okrog sto tisoč evrov. To sicer ni malo denarja, vseeno pa je bistveno ceneje od razreda R5. Tudi morebitni vložek uvoznika avtomobilske znamke zato pomeni bistveno večji delež celotnega zahtevanega proračuna. Reliji pa so seveda namenjeni predvsem gledalcem in ti imajo pač radi "napihnjene" avtomobile, polne spojlerjev in drugih aerodinamičnih dodatkov, ki so hitri, okretni in atraktivni.

Izdelovalci takih prototipov so se potrudili tudi pri varnostnem delu avtomobila. Voznik in sovoznik sedita tik ob stebričku B, ki ju dodatno ščiti. | Foto: Gregor Pavšič Izdelovalci takih prototipov so se potrudili tudi pri varnostnem delu avtomobila. Voznik in sovoznik sedita tik ob stebričku B, ki ju dodatno ščiti. Foto: Gregor Pavšič

reli dirkalnik proto | Foto: Gregor Pavšič Foto: Gregor Pavšič

Ne spreglejte