Bodo Arrivini vozniki avtobusov stavkali?

Na prvih pogajanjih nestrinjanje o vožnjah med stavko.

Objavljeno
25. avgust 2017 18.55
Aleš Stergar
Aleš Stergar

Ljubljana – Prva pogajanja med predstavniki Skupine Arriva Slovenija in stavkovnim odborom voznikov avtobusov, ki je za ponedeljek, 4. septembra, napovedal stavko, niso bila uspešna. Naslednjič naj bi se dobili prihodnji torek, 29. avgusta.

V stavkovnih zahtevah pričakujejo vozniki avtobusov v podjetjih Arriva Dolenjska in Primorska, Arriva Štajerska in Alpetour, potovalna agencija, preklic sankcij proti članom sindikata zaradi sindikalnega dela, ponovno vplačevanje premij poklicnega zavarovanja, plačane odmore in upoštevanje časa razpoložljivosti v delovnem času (tudi) za voznike na lokalnih linijah do 50 kilometrov, zvišanje njihove urne postavke s sedanjih petih evrov na sedem evrov, sklenitev podjetniške kolektivne pogodbe v vseh delih skupine ter upoštevanje pravilnika, po katerem mora biti avtobus na začetni in pomembnejših postajah oziroma postajališčih pravočasno, da voznik lahko opravi vsa potrebna opravila.

Nerazumne zahteve

Iz Arrive so sporočili, da je njihovo vodstvo predlagalo mirno rešitev spora in preložitev stavke, česar pa stavkovni odbor ni sprejel. Bo Karlsson, direktor in predsednik uprave skupine Arriva Slovenija, je po pogajanjih povedal, da je postavil stavkovni odbor šest za vodstvo nerazumnih in nerealističnih zahtev, ki skupino in panogo dolgoročno vodijo v propad. Uveljavitev zahtev bi za skupino Arriva, v kateri je tri desetine manj kot tisoč zaposlenih, stroške dela voznikov po prvi oceni povišala za skoraj dve tretjini. Bo Karlsson meni, da je stavka nepotrebna in tudi neprimerna oblika izražanja nezadovoljstva za dosego ciljev. Zatrdil je, da skupina Arriva na izsiljevanje in vsiljevanje zahtev stavkovnega odbora ne more in ne bo pristala.

Generalni sekretar obalne sindikalne organizacije, članice KS 90, Damjan Volf, ki je na pogajanjih sodeloval kot strokovni sodelavec, je povedal, da se ob prvem srečanju o stavkovnih zahtevah presenetljivo sploh niso pogovarjali; tema pogajanj je bil le zakonski minimum, kateri avtobusi bi ob stavki morali voziti.

Vožnje med stavko

Vozniki so ob napovedi stavke namreč napovedali, da bodo avtobusi skladno z zakonom v primeru stavke vozili v času jutranje in popoldanske konice, ko je potnikov, predvsem dijakov in učencev, največ, ter ves čas na tistih linijah, ki vozijo do bolnišnic in drugih zdravstvenih ustanov. Na prvih pogajanjih pa je nasprotna stran po Volfovih besedah zagovarjala mnogo širše izjeme. V stavkovnem odboru bodo do naslednjih pogajanj pridobili dodatna mnenja.

Iz Arrive pa so sporočili, da so se v svojem predlogu o izvajanju prometa med stavko osredotočili na mednarodni in medkrajevni linijski promet, prevoze delavcev, predvsem pa na šolske prevoze. Damjan Volf na drugi strani še naprej zagotavlja, da bo stavkovni odbor naredil vse, da do stavke, ki so jo napovedali, da bi zagotovili boljše storitve, ne bo prišlo.

Podjetja poslujejo dobro, vozniki slabo plačani

Damjan Volf je ob napovedi stavke odločujoče v državi in delodajalce pozval, naj naredijo vse, da stavke ne bi bilo. O prvi zahtevi o preklicu sankcij so vozniki po Volfovih besedah dolgo razpravljali, zanjo pa so se odločili, ker ugotavljajo, da so delavski predstavniki zelo ogroženi.

Skupina Arriva Slovenija, ki je prevladujoči prevoznik v slovenskem javnem cestnem potniškem prometu, je v lasti nemških železnic DB, te pa so v lasti nemške države. Damjan Volf poudarja, da je za sindikate slovenski delavec na prvem mestu. Vsa tri podjetja v skupini po njemu dostopnih podatkih poslujejo dobro, hkrati pa so vozniki premalo plačani, delovni pogoji pa so slabi. Po letnih poročilih je največ voznikov v starostni skupini med 50 in 59 let, kar se pri delu vsekakor pozna.

Arriva Štajerska je brez podjetniške kolektivne pogodbe, preostali dve družbi v skupini pa ju imata. Alpetour ima drugačno kolektivno pogodbo, v obeh Arrivah pa voznik avtobusa, razen osnovne plače in dodatka na delovno dobo, ne prejme dodatne finančne spodbude.

Delodajalci po besedah Damjana Volfa zlorabljajo voznike, ko namesto zakona o delovnih razmerjih uporabljajo zakon o mobilnih delavcih, ki velja za tiste, ki vozijo dlje kot 50 kilometrov. Ko voznika enkrat na mesec pošljejo na daljšo vožnjo, se ta formalno »prelevi« v mobilnega delavca.

Vozniki tekmo s časom izgubljajo

Urna postavka v Skupini Arriva Slovenija je okoli pet evrov bruto. Za primerjavo Volf navaja veljavno minimalno urno postavko za študentsko delo, ki je 4,61 evra.

Vozniki velikokrat neuspešno tekmujejo s časom in izgubljajo, potniki pa zamujajo. Na Primorskem je to velik problem: turisti nimajo kart in plačujejo v gotovini, ker ni več sprevodnikov, se mora voznik ukvarjati tudi s tem, zato se zamude povečujejo. Tudi če prometnih zamaškov ni. Posledično so zaradi zamud vozniki deležni tako kritik potnikov, ki se uradno lahko pritožijo tudi tri mesece po vožnji, kot kritik podjetja. Delodajalci te prijave menda zlorabljajo.