Zgoša – Zgodba nekoč uspešne blagovne znamke Seaway se končuje s skupaj 36 milijonov evrov dolgov. Okrožno sodišče v Murski Soboti je za podjetje Seaway Yachts včeraj izdalo sklep o začetku stečajnega postopka, pretekli četrtek pa je direktor Bogdan Topič vložil predlog za stečaj podjetja Seaway design.
Bogdan Topič je za Delo ocenil, da je bil glavni vzrok za propad proizvajalca plovil slaba organizacija. »Podjetje je bilo vodeno na ravni obrtne delavnice, iz katere je izšlo in se organizacijsko ni prilagodilo rasti«, je dejal Topič in dodal, da mu je za prestrukturiranje zmanjkalo časa.
Za 34 milijonov evrov dolgov
Obe podjetji, Seaway yachts in Seaway design, sta bili močno prepleteni, tudi s poroštvi za najete kredite. Skupaj podjetji bankam dolgujeta 16 milijonov evrov, 11 milijonov je evropskega denarja, sedem milijonov evrov so vredne terjatve dobaviteljev, delavcem pa dolgujejo en in pol milijon evrov do dva milijona evrov. »Kam je šel ves ta denar, ne vem«, je dejal Topič, ki je v Seaway prišel lani jeseni. Ko so zaznali nepravilnosti, so ukrepali, je dejal in dodal, da so o sumih obvestili nacionalni preiskovalni urad.
Prepričan je, da je naredil vse, da bi podjetji kljub težavam izplavali iz težav. Z ustreznim vodenjem bi podjetji v petih letih spet lahko prišli na zeleno vejo, saj imata znanje, opremo, izdelke in trge, je dejal Topič. Kritičen je zaradi odločitve devetih delavcev, ki so konec januarja na murskosoboško sodišče vložili predlog za začetek stečaja Seaway yachts, saj so s tem »omejili prostor za dogovarjanje o možnih rešitvah«. Vendar je bila poteza delavcev zgolj povod za začetek stečaja, ne pa vzrok, priznava Topič.
Zahteva za vračilo evropskega denarja odgnalo partnerje
Nedavno je vračilo denarja za projekt gradnje tovarne kompozitnih materialov v Puconcih zahtevalo tudi ministrstvo za gospodarstvo, s čimer se je banke prepričalo, da za podjetji ni več izhoda. Tudi potencialni tuji partnerji so hodili naokoli in čakali na razplet glede državnega oziroma evropskega sofinanciranja gradnje tovarne v Puconcih. V Seaway yachts je preostalih 34 delavcev minuli konec tedna zaključevalo eno plovilo, je povedal Topič, na Seaway design so ostali še štirje.
Kot je dejal Peter Virant iz sindikata Pergam so bili delavci nezadovoljni in razočarani zaradi odnosa vodstva podjetja, pa tudi zaradi odnosa ustanoviteljev (bratov Japca in Jerneja Jakopina), ker v zadnjem času nikoli nista stopila pred delavce in jim razložila, v kakšnem stanju je podjetje. Novembra lani so delavci tudi stavkali.
Po telefonu včeraj Japca Jakopina za komentar nismo dobili. Brata Jakopin sta pred časom v izjavi za javnost pojasnila, da sta bila od septembra lani izločena od upravljalskega, poslovnega in strokovnega dela skupine Seaway. Pojasnila sta še, da se je agonija začela po neuspešni investiciji v ladjedelnico v Tržiču v Italiji, ki so jo prodali z izgubo. Po začetku krize leta 2008 banke njihovih sanacijskih načrtov niso finančno podprle, likvidnostnih težav, ki so po njunem mnenju nastale tudi zaradi sumov o nepravilnostih, pa lastniki z dodatnim denarjem niso mogli rešiti, sta zapisala v izjavi.
Uprava Seaway yachts predlogu delavcev ni ugovarjalo in je sodišče ugotovilo, da je podjetje plačilno nesposobno. Stečaj Seaway yachts bo vodil stečajni upravitelj Janez Felc, upniki pa morajo terjatve prijaviti v roku treh mesecev.