Nazaj na Siol.net

TELEKOM SLOVENIJE

Gregor Pavšič

Torek,
19. 9. 2017,
4.15

Osveženo pred

6 let, 6 mesecev

Termometer prikazuje, kako vroč je članek. Skupni seštevek je kombinacija števila klikov in komentarjev.

Termometer prikaže, kako vroč je članek. Skupni seštevek je kombinacija števila klikov in komentarjev.

Thermometer Blue 0,55

3

Natisni članek

BMW oblikovanje Domagoj Đukec Avtosalon Frankfurt 2017

Torek, 19. 9. 2017, 4.15

6 let, 6 mesecev

Intervju z Domagojem Đukcem, vodjo oblikovanja BMW serij M in i

Hrvat, ki oblikuje za BMW: Kako doseči visok status premium avtov, ki je ključen za prodajo?

Gregor Pavšič

Termometer prikazuje, kako vroč je članek. Skupni seštevek je kombinacija števila klikov in komentarjev.

Termometer prikaže, kako vroč je članek. Skupni seštevek je kombinacija števila klikov in komentarjev.

Thermometer Blue 0,55

3

Domagoj Đukec BMW | Foto Gregor Pavšič

Foto: Gregor Pavšič

Domagoj Đukec je Hrvat, ki spada med vodilne oblikovalce BMW. Vodi dve skrajno različni skupini avtomobilov, in sicer športno podznamko M in električno linijo pod črko i. Pravi, da je oblikovalec pomemben, a da je le en dejavnik pri odločitvi za nakup vozila. Drage avtomobile premium razreda prodaja predvsem spremljajoči status vozila.

"Pogosto me vprašajo, kateri je najlepši avto na svetu. Sam težko odgovorim celo na vprašanje, katera je moja najljubša jed. Oblikovalec nečesa ne ustvari sam zase, temveč sledi določenim usmeritvam, namembnosti in pričakovani kakovosti. Obstaja veliko avtomobilov, ki sledijo vsak svojemu cilju," nam je povedal na avtomobilskem salonu v Frankfurtu, kjer smo ga povprašali o njegovem najljubšem avtomobilu na razstavišču. | Foto: BMW "Pogosto me vprašajo, kateri je najlepši avto na svetu. Sam težko odgovorim celo na vprašanje, katera je moja najljubša jed. Oblikovalec nečesa ne ustvari sam zase, temveč sledi določenim usmeritvam, namembnosti in pričakovani kakovosti. Obstaja veliko avtomobilov, ki sledijo vsak svojemu cilju," nam je povedal na avtomobilskem salonu v Frankfurtu, kjer smo ga povprašali o njegovem najljubšem avtomobilu na razstavišču. Foto: BMW Pri starosti 13 let je mislil, da je samemu sebi našel lahek poklic

Spomni se, da je kot otrok rad risal in da je imel rad avtomobile. Njegov oče je veliko delal, in ko je vprašal mamo, ali bo moral tudi sam delati, ko odraste, in mu je na vprašanje pritrdila, je neutolažljivo jokal. Nato je pri starosti 13 let v šoli našel informativni letak, ki je vabil k študiju oblikovalca avtomobilov. Ves navdušen je stekel domov in mami veselo sporočil, da je našel službo, ki ni tako težka. Bila mu je pisana na kožo. Sledila sta uspešen študij in pot skozi avtomobilsko industrijo.

Domagoj Đukec je sin hrvaških staršev iz Frankfurta. Po delu pri Volkswagnu in Citroënu je pri BMW začel delati leta 2010, ko ga je tja zvabil direktor oblikovalskega oddelka Adrian von Hooydonk. Izkazal se je z znanjem oblikovanja vozil s sprednjim pogonom. Njegov neposredni izdelek je bil BMW serije 2 active tourer, ki je presegal prodajna pričakovanja. Danes njegovo delo ne bi moglo biti bolj raznoliko, saj je pri BMW vodja oblikovanja podznamk M (športna vozila) in i (električna vozila).


Kako je kot oblikovalec delati za dve tako različni smeri avtomobilov, kot so izrazito športni in električni?

Idealno je delati za obe podznamki. Kot bi imel na eni rami angela, na drugi pa hudiča. Obstaja dober razlog, zakaj smo obe podznamki združili pod eno funkcijo. BMW je močna blagovna znamka. Zakaj ljudje sanjajo o BMW? Zato, ker od tega avtomobila pričakujejo določeno vrednost in kakovost. Tekmeci so veliko vlagali v športnost. Pred desetimi leti smo dobili pritožbe, da so naši avtomobili preveč agresivni. Danes smo del te agresivnosti zagotovo izgubili. Natančno moraš vedeti, kaj želiš z znamko sporočati. Vlaganja morajo biti enakomerno razporejena. V Frankfurtu smo tako na istem mestu predstavili M8 GTE za dirko v Le Mansu in električna vozila prihodnosti.

"Oblikovalci smo vselej kot preroki. Iščemo elemente presenečenja. BMW ima zelo močno prepoznavnost in identiteto. Bil sem na veliko šovih, kjer ljudje pogosto rečejo, da je novi avto preveč podoben staremu. Toda kupci nočejo nečesa povsem novega ..." | Foto: BMW "Oblikovalci smo vselej kot preroki. Iščemo elemente presenečenja. BMW ima zelo močno prepoznavnost in identiteto. Bil sem na veliko šovih, kjer ljudje pogosto rečejo, da je novi avto preveč podoben staremu. Toda kupci nočejo nečesa povsem novega ..." Foto: BMW

Ja za vas podznamka i testni poligon, kjer lahko z manjšim tveganjem preizkušate povsem nove prijeme za BMW?

Da, to je osnovni namen podznamke i. Ta je kot nekakšen inkubator novih zamisli za celotno znamko. Pri delu z novimi tehnologijami vedno obstaja določeno tveganje, da ti ne bo uspelo. Seveda celotnega podjetja ne moreš izpostaviti takemu tveganju. Imamo 120 tisoč zaposlenih in do njih čutimo določeno odgovornost. Tehnološko pionirstvo je bilo vselej del BMW. Ko smo v BMW seriji 7 predstavili vrteči gumb za nadzor infozabavnega sistema, je bilo to istočasno z Applovo prvo predstavitvijo iPoda. To je bilo zelo napredno za takratni čas. Danes pri BMW i še bolj preizkušamo nove ideje, kar ne velja le za oblikovanje.

Avtomobilska industrija je danes v pravem vrtincu sprememb, o katerih govorijo praktično vsi. Je v takem času, ko se dogaja veliko novega, dobro delati kot oblikovalec?

Delo oblikovalca je načeloma vselej enako. Oblikovalec je orodje v primežu industrije. Nikakor ni svobodni umetnik, ampak del celotnega poslovnega ustroja. Kupcu ponuja prvi stik in prvi razlog za stik s produktom. Oblikovalec mora transportirati čustva. Delo je pravzaprav enako, če oblikuješ buggatija ali pa dacio, le stranke so drugačne. Morda je celo težje oblikovati avto, ki nima tako dobre javne podobe. Tudi če avto uveljavljene znamke oblikuješ nenavadno ali celo grdo, ga bodo stranke na Bližnjem vzhodu ali v Rusiji še vedno kupile. Tak nakup je povezan z določenim statusom, ki pa ga mora vsak proizvajalec doseči. Poglejte primer BMW serije 7. Vsaka generacija je tehnično bolj dovršena, a ni lahko dosegati statusa Mercedes-Benzovega razreda S. Tam odločitve niso več povezane s tehnologijo. Na določeni ravni premium avtomobilov kupce zanima le še status, ki ga bodo z avtom dobili.

"Bližje ko si vodilnim funkcijam, večja je odgovornost in po koncu službe raje potegneš črto ..." | Foto: BMW "Bližje ko si vodilnim funkcijam, večja je odgovornost in po koncu službe raje potegneš črto ..." Foto: BMW

Prodajne razlike v premium razredu med vodilnimi tremi nemškimi znamkami so zelo majhne. Je lahko prav oddelek oblikovalcev jeziček na tehtnici? Lahko zaradi oblike kupec izbere BMW, ne mercedesa ali audija?

Oblikovalec ni ključen. Če družba ni dobičkonosna, ne bo vlaganj v razvoj in tudi ne v oblikovanje. Ustvarjanje dobička je ključni dejavnik za to, da izdelamo najboljše avtomobile za voznike. Pri tem upoštevam pomen oglaševanja, pokroviteljstva in vseh drugih aktivnosti, ki izboljšujejo status znamke. Dizajn le podpira vse aktivnosti in jih prenaša končni stranki. Vsak ima določene potrebe in vsak avto jih mora izžarevati. To je ključni izziv za oddelek oblikovanja.

Kakšna je bila osnovna ideja modela serije 2 active tourer? Bil je družinski, enoprostorski BMW, prinesel je zasnovo s sprednjim pogonom, kar marsikateremu zapriseženemu ljubitelju znamke ni bilo najbolj všeč ...

Zgodba za serijo 2 active tourer je bila dokaj preprosta in praktično enaka razlogu, da mi je Adrian von Hooydonk sploh ponudil službo v BMW. V prejšnjih službah sem se posvečal avtomobilom s sprednjim pogonom, ta pa je bil za BMW nekaj povsem novega. Iskali smo avto za kupce, ki dobijo otroke. Kaj naj ti vozijo? Bilo je logično, da bomo strankam tudi znotraj lastne znamke ponudili tak avto. Če tega ne bi bilo, bi jih lahko izgubljali. Bi se voznik, ko bi njegovi otroci odrasli, vrnil k nam? Ni nobenega zagotovila za to. Tak avto je zadržal bistvene značilnosti BMW. Bil je bolj dinamičen od tekmecev in prodaja je to potrdila. Če se ne motim, je bila primerljiva s serijo 3.

BMW-jeva serija i je kot inkubator novih idej. Zanimivo bo videti, ali bo BMW še za kateri model izbral nenavaden način odpiranja stranskih vrat električnega i3. | Foto: BMW BMW-jeva serija i je kot inkubator novih idej. Zanimivo bo videti, ali bo BMW še za kateri model izbral nenavaden način odpiranja stranskih vrat električnega i3. Foto: BMW

Lahko o oblikovalcu avtomobilov govorimo kot o umetniku?

Kot oblikovalec si zaposlen v podjetju, ki ima določene poslovne cilje. Si del širše ekipe. Tudi pri konceptih, kjer je svobode res več, je vse zelo dobro premišljeno. Vse odločitve so sprejete z veliko odgovornosti z vidika sprejemanja produkta. Vsak oblikovalski element ali barva je del načrta, kako predstaviti vozilo na želeni način.

Se vaša služba kdaj zares konča? Rišete in skicirate le v službi ali kdaj tudi doma, morda na prtiček med večerjo ...

Razmerje med službo in prostim časom je zelo pomembno, zato se doma rad sprostim in ne razmišljam o oblikovanju. Ko si na začetku le oblikovalec, pač skrbiš za svoj avto. Takrat se ti še sanja ne o kompleksnosti celotnega posla. Takrat čutiš frustracije, zakaj ti ne uspe in zakaj uprava ne podpre ravno tvojega koncepta. Ko napreduješ višje, ti je vse delovanje bolj jasno. Ko se bližaš vodilnim funkcijam, je pri delu več odgovornosti in manj pristne strasti. Delo je strukturirano in takrat je treba postaviti ločnico, kjer se delo oziroma služba konča. Ko si mlajši in le oblikuješ, rišeš tudi v prostem času.  

Ne spreglejte