V zadnjih treh letih sem pregledala prek 150 življenjepisov (CV) izjemnih iskalcev zaposlitve in kot lovec na talente prišepetavala osmim priznanim podjetjem. CV, ki sem jih pomagala nadgraditi, so kolegom pomagali do delovnih mest v podjetjih, kot so Adidas, UniCredit, Goodyear, Bosch, Outfit7 in Henkel - v Avstriji, Nemčiji, na Irskem in v ZDA.
Zakaj vas je zgornja izjava pritegnila?
1. Ker vsebuje merljive podatke (številke).
2. Ker vsebuje imena blagovnih znamk, ki so globalno uveljavljene.
3. Ker je izjava relevantna po vsebini (zanima vas, kako napisati odličen CV).
4. Ker na podlagi mojih referenc lahko sklepate, da vem, o čem pišem, in da je to za vas koristno.
Prav ta logika predstavljanja informacij je ključ do takega CV, ki vas bo pripeljal vsaj do faze pogovora v priznanem podjetju, kjer se želite zaposliti. Še preden serviram seznam stvari, ki jih je treba odkljukati pri sestavljanju odličnega CV, pa morate poznati nekaj dejstev o zaposlovanju v multinacionalkah.
Strategija fokusa pri prijavi
Prijava na več kot dve nepovezani mesti v istem podjetju se bo kadrovnikom zdela sumljiva. Priporočam, da prijavno municijo usmerite na eno mesto v izbranem podjetju. Če bodo strokovni sodelavci v pogovoru z vami ugotovili, da vaš profil bolj ustreza kakšnemu drugemu mestu, vam bodo to tako ali tako povedali ali vas poiskali pozneje. Pred prijavo na izbrano mesto je s pomočjo LinkedIna (povezave druge ravni) dobro ugotoviti tudi, ali v podjetju, na katerega prosto mesto se prijavljate, že poznate koga ali pa vas kdo lahko poveže z zaposlenim v tem podjetju. Informacije, ki jih lahko dobite po tem kanalu, so zlata vredne.
150 prijav, 30 pogovorov
Če uporabljate orodje LinkedIn Job, ste verjetno že opazili, da se po mesecu dni od objave prostega mesta v multinacionalki na razpis zanj prijavi povprečno 150 kandidatov. Za tehnološka/tehnična in visoko strokovna mesta s področja naravoslovnih ved je prijav manj, za poslovne vede je konkurenca nekoliko večja. Po poteku razpisa v večini podjetij najprej pregledajo prijave s pomočjo programskih orodij za razvrščanje kandidatov ali jih »skenira« nižja raven zaposlenih v oddelku HRM.
Kaj je skeniranje in zakaj je pomembno
Predstavljajte si, da dobite markirni flomaster in CV. Vaša naloga je podčrtati dosežke, priznana podjetja in izobraževalne ustanove, ki so omenjeni v CV, ter merljive rezultate, ki jih je navedel kandidat, da dokaže sposobnosti doseganja ciljev. Če CV ne bo dovolj podčrtan, ga nihče ne bo poglobljeno bral. No, to ni hipotetičen primer, ampak dejanska praksa. Da vaš CV preživi skeniranje, je pomembno, da:
1. navedete referenčne projekte, izkušnje, izmenjave in druge reference, ki vsebujejo imena globalno priznanih podjetij ali izobraževalnih ustanov;
2. za vsako mesto pripravite portfelj glavnih kazalnikov uspeha, ki naj bodo številčno izraženi (denimo 25-odstotno povečanje prodaje, uspešna izvedba projekta s proračunom 250 tisoč evrov, vodenje največjega dogodka v tem in tem kraju, ki ga je obiskalo 250 udeležencev). Vaša naloga je preprosta: naj podatki o dosedanjem delu pokažejo, da dosegate ali (še bolje) presegate postavljene cilje.
Osnovni podatki
Vaš CV naj ne bi presegal dveh strani, večina podjetij zahteva format pdf ali Word, pazljivo tudi pri velikosti datoteke. Spremno/motivacijsko pismo se pošilja v e-pošti ali kot Wordova datoteka, če se prijavljate prek aplikacij. V nekaterih podjetjih in državah je umeščanje slik in demografskih podatkov, ki bi lahko bili podlaga za diskriminacijo, nezaželena praksa. »Potencialno sporni« podatki so spol, rojstni datum, državljanstvo in slika. Pozanimajte se pri kolegih, ki delajo na vaših ciljnih trgih, in preiščite nasvete na internetu, ali bi lahko bilo navajanje teh podatkov problematično. Če ravno ne kandidirate za hiperkreativna mesta, kjer morate edinstvenost izraziti v vsaki črki in črti v CV, je osnovno oblikovanje CV dovolj. Velikost pisave naj ne bo premajhna, oblika pisave naj bo čitljiva, naj CV »diha«, naj bo čitljiv in privlačen na pogled. Europass ni čitljiv, vsebuje bistveno preveč podatkov in je slaba podlaga tako za predstavitev podatkov kot za diferenciacijo. Ne pozabite, CV je zbirka dejstev, ki služijo kot argumenti, zakaj ste primerni za neko mesto, prerešetajte ga in za vsako besedo posebej razmislite, ali je nujno, da jo uporabite. Izpopolnjevanju vašega CV naj sledi še aktualizacija LinkedIna, ki ga za preverjanje kandidatov uporablja 87 odstotkov zaposlovalcev (LinkedIn, 2014).
Profesionalni vtis zaupanja
Navajanje povezav do podjetij, kjer ste nabirali karierne izkušnje, kontaktnih podatkov oseb pri nekdanjih delodajalcih, ki bi vas lahko priporočile kot dobrega kandidata, je neprecenljivo za CV. Še več, zbirka priporočil nekdanjih delodajalcev, strank ali sodelavcev (na LinkedInu ali v ločenih dokumentih) zagotovljeno ne bo pustila hladnega nobenega HRM. Konkretni podatki in nadaljnje informacije so najboljši zaveznik odličnega CV. Pri navajanju izobrazbe je (posebej v nemško govorečih okoljih) zaželeno, da kandidat navede povprečne ocene študija glede na nacionalno lestvico ocenjevanja ali njen mednarodni ekvivalent. Več delovnih izkušenj ko imate, manjšo vlogo pri odločanju ima izobrazba, je pa res, da večina multinacionalk ceni dokončano stopnjo izobrazbe in v zvezi s tem lahko zahteva kakšno pojasnilo ali naredi preverbo na izobraževalni ustanovi, zato previdno pri navedbah. Ne pozabite omeniti nagrad, posebnih dosežkov in štipendij, to vas dela izjemne.
Pokažite, da imate življenje zunaj službe
Velika uspešna podjetja želijo zaposlovati kandidate, ki so celostne osebe z dinamičnim življenjskim slogom. Z drugimi besedami, zaposlovalca morate prepričati, da imate življenje tudi zunaj dela ter da ste uspešni in ciljno usmerjeni tudi v prostem času. Omenite pomembne dosežke s področja hobijev, na primer zmago na glasbenih ali športnih tekmovanjih, sredstva, zbrana pri dobrodelnem projektu, število držav, ki ste jih obiskali, če radi potujete, vaš blog, kjer fotografirate hrano, ki ste jo pripravili, če radi kuhate - šteje vse, kar je opredmeteno. Pri tem ne gre pretiravati, naj imajo večji pomen vrhunski dosežki in lastne »pobude«, da ste član ljubiteljskega pihalnega orkestra Zgornji Kašelj, v globalnem merilu res ni zanimivo. Morda je malo bolj zanimivo, če ste ga ustanovili ...
Povratne informacije
Povratne informacije, ki jih lahko dobite od prijateljev in znancev, ki so se že uspešno prijavljali na mesta, podobna vašemu zaželenemu mestu, lahko pomenijo razliko med povabilom na pogovor in tem, da vaš CV roma v koš. Pošljite CV v pregled vsaj trem osebam, za katere menite, da vam lahko dajo kakovostno in relevantno povratno informacijo. Pomaga, če v želenem podjetju že koga poznate (ali pa ga lahko spoznate), saj so to najboljše izkušnje iz prve roke. Pridobitev želenega mesta je pot, na kateri z izkušnjami postajamo vse uspešnejši, napake in lekcije drugih pa nam lahko prihranijo kakšen »ne« in povečajo naše možnosti.
Maja Voje je magistra poslovnih ved, ki je bila tri leta koordinatorka mednarodnega podiplomskega programa na ljubljanski fakulteti in karierna svetovalka, specializirana za CV.