Pomagamo preživeti v dopustniški prometni gneči

Če želite konec tedna potovati na morje, hkrati pa ne znoreti v gneči, razmislite o vlaku, kolesu, letalu ali raje ostanite doma.

Objavljeno
28. julij 2017 15.22
Novica Mihajlović
Novica Mihajlović

Ljubljana – Tudi ta konec tedna se bodo slovenske avtoceste spremenile v reke pregrete pločevine. Gneča na avtocestah potnike sili v iskanje drugih poti. To je tudi dobra poslovna priložnost: Slovenske železnice in nekateri gostinci ob stari cesti iz Ljubljane proti Kopru so jo z veseljem izkoristili.

Celovito oceno povečanja prometa bodo na družbi za avtoceste (Dars) lahko predstavili šele konec sezone, a zgolj podatki za junij in julij kažejo, da je na primorski avtocesti letos za okoli šest odstotkov več prometa kot lani. K tej rasti po Darsovi oceni nezanemarljivo pripomore povečanje tovornega prometa.

Od zgodnjih popoldanskih ur v petek in soboto v smeri proti morju, v nedeljo pa v nasprotni smeri je že običajna gneča, letos pa je na zahodni ljubljanski obvoznici tudi ob ponedeljkih pogosto zastoj v smeri proti morju. Dars zato vsak konec tedna voznikom nameni skoraj enaka opozorila.

Zastoji so predvsem na koncu podravske avtoceste v smeri Gruškovja, na zahodni ljubljanski obvoznici, mimo Brda proti Brezovici in Vrhniki, med tednom pa je zgoščen in upočasnjem promet na primorski avtocesti. Večurni zastoji so poleti tudi pred predorom Karavanke, v obe smeri, iz Avstrije proti Sloveniji in obratno, podobno je na cestah v slovenski Istri.

Kakšne rešitve ponuja Dars?

Dars voznikom svetuje, da se za podrobnejšo napoved prometa ter celovito sliko, torej tudi za druge ceste in mejne prehode, pozanimajo na prometno-informacijskem centru, ki poleg avtocest o stanju prometa poroča tudi o razmerah na drugih pomembnih prometnicah.

Voznikom svetujejo, da se na pot odpravijo pravočasno, po možnosti zelo zgodaj zjutraj ali pozno popoldne. Če ni ravno nujno, naj vozniki pot odložijo – še posebno če so se pred odhodom na pot pozanimali in bili obveščeni, da je na njihovi avtocestni poti zastoj zaradi nesreče in da so zastoji dolgi.

Za povečavo kliknite na grafiko.

Vsekakor pa naj se vozniki, ki si ne želijo neprijetnosti, na pot ne odpravljajo v prometni konici.

Bodite strpni, ne pozabite na vodo

Poleg priprave na pot in načrtovanja poti naj se vozniki opremijo predvsem z veliko strpnosti. »Pozornost svetujemo predvsem na vožnji mimo delovišč oziroma zapor. Na naših cestah je poleti tudi več tujcev kot običajno. Ti ne poznajo dobro vseh naših cest, zato naj se domači vozniki oborožijo s strpnostjo,« svetujejo na Darsu.

Na Darsu si želijo, da bi bili ob morebitni nesreči ali zastoju domači vozniki zgled drugim, s tem, da se pravilno razvrstijo in reševalcem olajšajo dostop do prizorišča nesreče. Upoštevanje predpisane varnostne razdalje in predvidevanje razmer v prometu vam lahko prihrani nenadno zaviranje. V poletni vročini je treba imeti v vozilu dovolj tekočine za pitje (vode) in poskrbeti, da so vozila primerno ohlajena, vozniki naj se na daljše poti ne odpravljajo utrujeni in naj ne načrtujejo več postankov.

Z vlakom ne ubežite gneči proti Kopru

Čeprav vlak v Sloveniji ne velja za prav učinkovito prevozno sredstvo – od Ljubljane do Kopra vozi dve uri in devetnajst minut – je zanimanje za potovanje na tej relaciji poleti veliko. Povratna vozovnica ob koncu tedna stane 13,4 evra, za družine z družinsko izkaznico pa 11,5 evra, pri čemer otroci do dvanajstega leta potujejo brezplačno, pravijo na Slovenskih železnicah (SŽ), ki jih vodi Dušan Mes.

Po Mesovi oceni se za pot z vlakom v poletnih gnečah na cestah odloči okoli deset odstotkov več potnikov, kot bi jih sicer imeli v tem delu leta. Vendar imajo železničarji težavo, ker morajo zaradi velikega obsega tovornega prometa na progi proti Kopru ter pogostih vzdrževalnih del potniške vlake nadomeščati z avtobusi.

Povezava z Madžarsko je hit

Večina mednarodnih vlakov je v turistični sezoni polno zasedena. V prvih petih mesecih letos so SŽ v mednarodnem prometu prepeljale za 23 odstotkov več potnikov kot v istem obdobju lani. Ta trend se je nadaljeval tudi v prvih poletnih mesecih. Najbolj navdušeni so nad več kot 60-odstotno rastjo prometa med Slovenijo in Madžarsko. Junija je zato začel voziti dodatni nočni vlak med Ljubljano, Budimpešto, Koprom in Reko.

Do Trsta le z avtobusom

Za več kot 30 odstotkov se je povečalo tudi število potnikov iz Nemčije ter za 18 odstotkov iz Avstrije. Za petino se je povečalo število tistih, ki v Slovenijo pripotujejo iz Zagreba in Beograda. Poleti je popolnoma zaseden tudi nočni mednarodni vlak, ki vozi do Züricha. Če pa želite z vlakom iz Ljubljane v Trst, vam železnice to omogočajo vsak dan dvakrat, a vas bodo tja peljali z avtobusom.

Iz Trsta se s hitrimi vlaki razmeroma poceni lahko odpeljete do večjih italijanskih mest. »Močno si prizadevamo, da bi med Italijo in Slovenijo spet vozili potniški vlaki, zato se z italijanskimi železnicami dogovarjamo, da bi prihodnje leto spet vozili vlaki med Ljubljano in Trstom,« pravijo na SŽ.

Več kolesarjev, veseli gostinci

Letos se je povečalo tudi število tistih, ki se na daljšo pot odpravijo s kolesom, v vlakih med Novo Gorico in Jesenicami ter med Mariborom in Prevaljami, kjer se tudi sicer z vlakom prepelje največ kolesarjev, so povečali prostor za kolesa. Vse več je tudi potnikov s kolesi v mednarodnem prometu, zato imajo vlaki, ki vozijo proti Dunaju, Beljaku, Gradcu ter Budimpešti v svoji sestavi tudi posebne kolesarske vagone. Da se na morje veliko Slovencev odpravi s kolesom, ugotavljajo gostinci ob stari cesti proti Kopru. »Pri nas neke silne gneče ni nikoli. Ko se avtocesta zabaše, gre več voznikov po stari cesti, a odhitijo naprej, se ne ustavljajo. Hvala bogu za kolesarje in motoriste, teh je letos opazno več kot lani,« pravi Marjan Sotlar iz gostišča Stari grad v Senožečah.

Vroči poletni dnevi in gneča na avtocesti pa se po obisku bolj poznajo okrepčevalnici Viki burger na Črnem Kalu. »Že med tednom je obiska precej več kot zunaj sezone, konci tedna pa so prava norišnica, vse imamo polno od jutra do večera. Zelo veliko je kolesarjev in motoristov, precej pa je tudi potnikov z avtomobili, ki zavijejo z avtoceste,« pravi Goran Čančar iz črnokalske okrepčevalnice.

Letala iz Maribora v Split (še) ni

Letalski prevoz iz prestolnice na morje se je dobro uveljavil predvsem med Zagrebčani, z malo sreče lahko v sezoni dobite vozovnico za slabo uro dolg polet do Splita že za manj kot sto evrov, kar je glede na dolžino potovanja in višino cestnine kar razumna odločitev za posamičnega potnika.

Mariborski Večer je poročal, da bo belgijski letalski prevoznik VLM Airlines že avgusta ponudil lete iz Maribora v Split in črnogorski Tivat. Cena naj bi bila 78 evrov do Splita in od 98 evrov v Tivat. Teh vozovnic še ni mogoče kupiti, kdaj in ali sploh bodo, smo vprašali direktorja letališča Maribor Borisa Bobka, ki nam je povedal, da dokončno informacijo o omenjenih poletih tudi sam še pričakuje. Po njegovem mnenju bo prevoznik te lete ponudil v prihodnjih dneh in tako oživel zamrli promet na mariborskem letališču.