Nova generacija aplikacij meša realnost z digitalnim svetom

Z novim operacijskim sistemom ios 11 lahko uporabniki iphonov od leta 2015 preizkusite aplikacije, ki ponujajo obogateno resničnost.

Objavljeno
22. september 2017 19.11
JAPAN-INTERNET-LIFESTYLE-GAMES-POKEMON
Jernej Horvat
Jernej Horvat
Obogatena resničnost je pojem, ki se nanaša na aplikacije, s katerimi lahko digitalne predmete umestite in prikazujete v svoji neposredni okolici. Aplikacije za njihov prikaz uporabljajo kamero na vašem telefonu. Apple je z novim iosom 11, ki je že na voljo, predstavil novo platformo za razvoj aplikacij obogatene resničnosti.

Lep primer uporabe in zmogljivosti tehnologije ponuja švedska pohištvena veriga Ikea, ki je posebej za Applovo platformo razvila aplikacijo, s katero lahko pohištvo umeščate v prostor. Pri tem se upoštevajo tako dimenzije posameznega kosa pohištva kot tudi dimenzije v vašem prostoru. Aplikacija ikea place lahko natančno oceni površino in vse potrebne razdalje ter prikaže kos pohištva v realni velikosti. Michael Valdsgaard, vodja digitalnega razvoja produktov pri Ikei, je za ameriški Forbes izjavil, da je pri razvoju aplikacije sodelovalo 70 ljudi. Podjetje je potrebovalo slabih deset tednov, preden jo je lahko ponudilo uporabnikom. Na prvi pogled se zdi, da je razvoj zapleten in obsežen, vendar so morali pri Ikei ustrezno obdelati vsak kos pohištva posebej, in to zahteva svoj čas.

Glavni namen tehnologije ARKit, kot se imenuje Applova platforma za razvoj aplikacij z obogateno resničnostjo, je ponuditi razvijalcem možnost hitrega in preprostega orodja za razvoj aplikacij. Tehnologija temelji na uporabi senzorjev in kamere. Apple omenjeno imenuje scene understanding. To med drugim omogoča prepoznavanje površin in drugih predmetov v okolici, vira svetlobe in položaja telefona glede na okolico. Vse to je potrebno za primerno uporabniško izkušnjo. Aplikacije delujejo na napravah iphone SE, 6S, 7, 8 in X ter tablicah ipad pro in ipad letnik 2017.

V tem trenutku se, tudi po zaslugi Appla, potencial tehnologije podcenjuje. Matthew Miesnieks, investitor in v preteklosti vodja ekipe, ki je pri Samsungu raziskovala obogateno resničnost, je za ameriški Wired izjavil, da pomeni ARKit najpomembnejši mejnik od nastanka tehnologije. Zaradi velikega števila uporabnikov iphonov in enostavnosti razvoja aplikacij bo Applu najverjetneje uspelo obogateno resničnost integrirati v vsakdanje življenje uporabnikov pametnih telefonov.

Ključni so razvijalci

Pomembno vlogo igrajo razvijalci aplikacij. V preteklosti za razvoj storitev, ki temeljijo na obogateni resničnosti, ni bilo pretiranega interesa. Pri Googlu so že leta 2014 predstavili project tango, ki je predstavljal podobno platformo kot ARKit. Vendar je manjkal interes tako pri proizvajalcih telefonov, ki bi morali ponuditi pametne telefone s podporo za obogateno resničnost, kot tudi pri razvijalcih.

Glede na to, da je ios 11 na voljo šele manj kot en teden, je izbira aplikacij presenetljivo velika. To kaže na interes razvijalcev, da novo tehnologijo preizkušajo in iščejo najboljše scenarije uporabe. Spletna stran Made with ARKit redno objavlja najnovejše prototipe. Med drugim ste lahko priča interaktivnemu jedilniku v restavracijah, ki vam za lažjo predstavo, kaj natanko dobite, neposredno na mizi predstavi jedi v 3D-obliki. Lahko tudi simulirate pristanek rakete Falcon 9 kar na vašem domačem dvorišču in si v naslednjem hipu na istem mestu povsem od blizu ogledujete letala iz prve svetovne vojne. Možnosti so neomejene in brez dvoma bodo uporabniki v prihodnje doživeli veliko novosti, za katere si nikoli ne bi mislili, da lahko postanejo resničnost.

Zanimive in z veliko hrošči

Poleg opisanih prototipov so prve aplikacije tudi že na voljo za uporabo. Za zdaj izstopajo tiste, ki omogočajo meritve, ne glede na to, ali želite izmeriti dolžino česa ali razdaljo med dvema točkama. S pomočjo kamere na telefonu se označita dve točki in na zaslonu se izpiše razdalja. Za trenutek presenečenja poskrbi tudi opazovanje zvezd na nebu. Z aplikacijo sky guide se sproti izrisujejo zvezdne konstelacije, ki med drugim upoštevajo vašo neposredno okolico. Tako se prikaz na zaslonu skrije za stavbo ali drevesi in s tem nakazuje občutljivost za prostor. Nova izkušnja se obeta tudi ljubiteljem iger. Prostor, v katerem ste, lahko postane prizorišče za igranje strateških iger, ki od vas zahtevajo, da se s pomočjo telefona ozirate v vse smeri. Tak način igranja ni namenjen za dlje časa, vendar je zdaj vsaj malo spodbude, da pri uporabi telefona vstanete in ne sedite na stolu.

Slabosti pri uporabi aplikacij za obogateno resničnost so trenutno očitne na dveh področjih. Prva je visoka poraba baterije, saj se poleg grafično intenzivnih iger energija porablja tudi za neprestano ugotavljanje položaja telefona v prostoru. Druga težava so hrošči, povezani s samim delovanjem in uporabo. Velikokrat se zgodi, da se sredi uporabe telefon izgubi v prostoru in elementi obogatene resničnosti niso več fiksno nameščeni vanj. Rešitev je za zdaj samo preklic in ponovni zagon aplikacije. Pri testiranju se je uporabljal iphone 7, kar pomeni, da so omenjene napake najverjetneje posledica hroščev v sami kodi aplikacij oziroma samem ARKitu. Pri Applu so posvetili pozornost ARKitu že na dveh dogodkih in pri tem na odru s pomočjo razvijalcev predstavili nekaj možnosti uporabe. A je bilo ob septembrski predstavitvi novih iphonov mogoče opaziti za Apple nenavadno zadržanost. Tehnologija se ni predstavljala kot revolucionarna, kot to Applovi odgovorni običajno počnejo za večino novosti. Robert Scoble, ki spada med najprepoznavnejše blogerje in tehnološke navdušence, je ravno zaradi tega javno kritiziral Apple, saj naj bi premalo energije posvetil predstavitvi dolgoročnih prednosti obogatene resničnosti. Mogoče je vzrok za zadržanost zavedanje, da je tehnologija šele v povojih.