V Luki Koper ovadbe dežujejo, delo stoji

Izredno stanje na železnicah vse bolj podobno tistim iz časov žleda oziroma upora delavcev.

Objavljeno
01. februar 2018 22.39
luka Koper 16.05.2017 foto:Igor Mali
Boris Šuligoj
Boris Šuligoj

Koper - Koprski kriminalisti so okrožnemu državnemu tožilstvu kazensko ovadili 48-letnega Mladena Jovičića in 59-letnega državljana Bosne in Hercegovine zaradi suma kaznivega dejanja povzročitve splošne nevarnosti. Grozi jima do osem let zapora, so sporočili s Policijske uprave Koper.

Žerjavista Mladena Jovičića in najverjetneje tudi signalista so, kot pravijo kriminalisti, utemeljeno osumili krivde za smrt makedonskega državljana, delavca IPS, v delovni nesreči julija lani. Kriminalisti so vse okoliščine dogodka preiskali in počakali na končno poročilo preiskovalca pomorskih nesreč in inšpektorja za delo, da so dokončno sestavili ovadbo. Ovadbo so poslali na državno tožilstvo pred že več kot enim tednom, saj nam je vodja koprskega tožilstva Barbara Milič Rožman povedala, da so jo prejeli že 26. januarja. »Državni tožilec o ovadbi praviloma odloči v treh mesecih. Na voljo ima več možnosti odločitve, vendar ni mogoče predvideti, za katero se bo odločil v tem primeru .«

Na sporočilo koprske policijske uprave se je odzval Mladen Jovičić z izjavo: "Policijska prijava je del pričakovanega in običajnega postopka, ki ne dokazuje krivde, sodni postopek namreč še ni uveden. 

Nisem presenečen, da je policija o tem obvestila javnost prav danes, dan po mojem nastopu na TV Slovenija, kjer sem razkril politične in nezakonite vplive na Luko Koper."

Medtem pa upravi Luke Koper, ki jo vodi Dimitrij Zadel, ni uspelo doseči dogovora s predstavniki sindikata o normalizaciji poslovanja. Zaradi upočasnjenega dela nastaja velika škoda, na katero opozarjajo predstavniki gospodarstva. En dan zamude velike kontejnerske ladje stane med 50.000 in 100.000 evrov. Podobna škoda nastaja v Slovenskih železnicah (SŽ) in pri drugih dveh prevoznikih (Metrans, Adria Kombi). Po tednu dni škoda presega milijon evrov.

Predstavniki največjega naročnika kontejnerjev podjetja Glovis, so se danes, denimo, že pogovarjali v pristanišču Reka. Ladjarji napovedujejo možnost, da bodo prednost pri pretovoru kontejnerjev z Daljnjega vzhoda prepustili Trstu.

Predsednik sveta delavcev Mirko Slosar je povedal: »Postavili smo šest zahtev, od katerih je najpomembnejša prva, da uprava ustavi vse postopke proti Mladenu Jovičiću, dokler mu krivda ni sodno dokazana, in da ga morajo takoj vrniti na delovno mesto.« Pojasnil je, da ne gre za belo stavko, ampak da se delavci bojijo pretovarjati prehitro, saj bi v primeru nesreč tvegali svoje zaposlitve: »Predpisani tehnološki postopek predvideva, da v eni uri pretovorimo po 16 zabojnikov, zdaj jih delavci pretovorijo 18 do 19 na uro, pred vsemi temi zapleti pa so jih po 25 na uro. Če pride kontejnerska velikanka (matica), se pretovor seveda upočasni.«


Protesti pred Luko Koper. Foto: Leon Vidic/Delo

Opozorila gospodarstva zaradi nastale škode

Direktor Združenja za promet Robert Sever in predsednik tega združenja Rok Svetek sta predsedniku uprave Luke Dimitriju Zadelu v sredo poslala pismo, v katerem opozarjata na napovedi tradicionalnih partnerjev o preusmerjanju tovorov v druga pristanišča, ker jim nastale zamude povzročajo škodo. »V izogib nadaljnji izgubi dobrega ugleda Luke kot varnega in učinkovitega pristanišča z zelo malo izrednih dogodkov v primerjavi s konkurenčnimi pristanišči pričakujemo, da boste storili vse, kar je v vaši moči, da nastale razmere čim prej umirite.«

Pomočnik direktorja Glovis Koper Ronald Dovžak pa je pojasnil, da prek Kopra prepeljejo na leto več kot 120.000 zabojnikov in da so se včeraj s predstavniki reškega pristanišča pogovarjali o možnostih preusmeritve tovora: »Naše dobave so dogovorjene na dan. Če vlaki ne peljejo, potem to moramo opraviti s tovornjaki. Vsak prevoz s tovornjakom pa je od 50 do 100 odstotkov dražji kot prevoz zabojnika z vlakom. Če se bodo razmere uredile v tednu ali dveh, lahko še počakamo, več pa ne bomo mogli. Prepričani smo, da bodo zastoji zadnjega tedna upočasnili pretovor po slovenskih železnicah še za več mesecev.«

Generalni direktor SŽ Dušan Mes: »Kontejnerski vlaki delajo s 60-odstotno zmogljivostjo. Škoda ni ravno tako visoka, kot je bila julija 2016, ko so delavci povsem ustavili Luko, samo v SŽ imamo od 50.000 do 100.000 evrov škode na dan. Podobno škodo imajo tudi drugi prevozniki. Za stranke je povsem vseeno, kakšne razloge navaja Luka za takšne zastoje, zanje vedno odgovarja uprava. Če bi se kaj podobnega zgodilo v SŽ, bi zadevo rešili v 12 urah.«

Nekdanja uprava 
vložila tožbe

Odpoklicani člani uprave Drago Matić, Andraž Novak in Irena Vincek so še pred 29. januarjem (pred potekom 30-dnevnega roka) vložili tožbo zoper Luko zaradi nezakonite odpovedi delovnega razmerja. Kot nam je povedal Andraž Novak, so imeli vsi trije uradno sklenjene pogodbe o rednem delovnem razmerju v primeru (tudi predčasne) odpovedi individualnih pogodb v upravi.


Gašpar Gašpar Mišič. Foto: Vojko Rotar

Tožbo pa bo ponovno vložil tudi Gašpar Gašpar Mišič, ker ga je že drugi nadzorni svet po njegovem nezakonito razrešil. Najprej je nadzorni svet s priznanjem dejstva, da je še vedno nerazrešeni predsednik uprave potrdil v sodbi ugotovljeno dejstvo o nezakoniti prvi razrešitvi (NS je vodila Alenka Žnidaršič Kranjc). »Potem je NS ugotovil, da sva formalno dva predsednika uprave in je zato iz ekonomsko poslovnih razlogov in iz razlogov, da je Drago Matić primernejši kandidat z boljšimi pogoji, mene razrešil, izhajajoč tudi iz dejstva, da ne izpolnjujem vseh pogojev o zaposlitvi.

Toda na isti seji je malo za tem krivdno razrešil še Matića. Pri meni pa so napačno ugotovili, da ne izpolnjujem pogojev, saj sem jih ob nastopu funkcije izpolnjeval. Mnenje dveh odvetniških družb in pravnega strokovnjaka Mihe Juharta je, da niti za mojo drugo razrešitev niso imeli pravne podlage. Postavili pa so upravo, ki ne pozna posla in je očitno s prekinitvijo socialnega miru povzročila prevelika tveganja ter ni poskrbela za normalno poslovanje družbe. Če bi jaz ostal predsednik uprave in bi počasi, v miru poiskali novo do mojega izteka mandata (7. novembra letos), bi se izognili odškodninam in nastali škodi,« je dejal Gašpar Mišič.

Predsednik NS Uroš Ilić nam je odgovoril, da naj se glede razrešitve Gašparja Mišiča obrnemo na upravo, češ da uprava formalno zastopa družbo v vseh sporih, tudi v takem, ko je nadzorni svet razrešil Gašparja Mišiča. Glede zastojev dela na kontejnerskem terminalu pa nadzorni svet še nima stališča: » Poročilo uprave bomo obravnavali predvidoma na prvi seji NS.«