Zakaj bo Apple z novim iphonom še naprej dominiral

Applov najpomembnejši dogodek letos je dobra učna ura za vse ljubitelje tehnologije.

Objavljeno
18. september 2017 16.37
Jernej Horvat
Jernej Horvat
Zanimivo je spremljati reakcije medijev in tehnoloških navdušencev na najnovejši Applov predstavitveni dogodek. Ravnodušen ob njem ne more ostati nihče, ne ljubitelji ne kritiki blagovne znamke. Kot vedno so zelo glasni kritiki. Po svoje imajo prav, ko trdijo, da novi modeli iphonov ne prinašajo nič presenetljivo novega. Toda pri tem pozabljajo, da uspešnost izdelka ni odvisna od števila novosti, ki jih ta predstavi na trgu.

Zapisano bi moralo biti po desetih letih iphona samoumevno že vsakomur. Tako Applovim konkurentom kot tudi tistim, ki poklicno pokrivajo dogajanje v tehnološki industriji. Apple vedno znova dokazuje, da na trgu ne zmaga produkt z največjim številom funkcij. Lep primer je brezžično polnjenje. Prvi telefoni s to možnostjo so prišli na trg že leta 2009. Pri Samsungu so leta 2015 predstavili tako imenovano hitro brezžično polnjenje, s katerim se lahko pametni telefon napolni v dveh urah. Podobno velja za tehnologijo zaslonov oled, ki jo Apple z novim modelom iphone X ponuja prvič, konkurenca pa že leta.

Na prvi pogled se zdi, da Apple kot inovativno podjetje zamuja. Vendar prodajne številke kažejo drugačno sliko, saj so leta 2016 po podatkih podjetja Strategy Analytics pri Applu s prodajo iphonov ustvarili 79,2 odstotka celotnega dobička v mobilni panogi. Številka, ki se zdi neverjetna, je razmeroma nizka, saj je Apple v preteklosti zasedal še večji tržni delež. V prvem četrtletju 2015 je po podatkih časnika Wall Street Journal ustvaril 92 odstotkov dobička celotne mobilne panoge.

Podobna situacija kot pri iphonu je na trgu pametnih ur. Šele letos predstavljena apple watch series 3 ponuja možnost neposredne povezave z omrežjem LTE. Konkurenčni produkti na platformi android omenjeno možnost ponujajo že od leta 2015. Podobno velja za vzdržljivost baterije, ki se velikokrat omenja kot pomemben vzrok za nakup pametne ure. Apple watch bo pri vsakodnevni uporabi zdržala malo več kot en dan, pri Samsungu pa z gearom S3 obljubljajo štiridnevno vzdržljivost. Propadli Pebble je že leta 2015 ponujal pametno uro, ki jo je uporabnik lahko brez polnjenja uporabljal več kot šest dni.

A pogled na prodajo pametnih ur znova razkriva realnost trga. Po podatkih ameriškega IDC Research si je Apple z apple watch v letošnjem drugem četrtletju zagotovil slabih 50 odstotkov trga pametnih ur, pri čemer apple watch deluje izključno v kombinaciji s pametnim telefonom iphone. Na drugo mesto se je z 11-odstotnim deležem uvrstil Samsung in na tretje z 9,3 odstotka Garmin. Tako Garmin kot Samsung ponujata več modelov pametnih ur in z določenimi modeli celo več funkcij, vendar oba zaostajata.

Vse se skriva v uporabniški izkušnji

Eden ključnih vzrokov za uspeh iphona je uporabniška izkušnja. Applov pametni telefon, v kombinaciji z operacijskim sistemom ios, po številu funkcij zaostaja za konkurenco na platformi android. Toda kljub temu ostaja najuspešnejši telefon vseh časov. Eden izmed vzrokov je Applov pristop k razvoju produkta, ki je veliko bolj osredotočen na končnega uporabnika.

Lep primer je face ID, s katerim se je letos pri modelu iphone X zamenjal čitalnik prstnega odtisa. Zaradi zaslona, ki se razteza po skoraj celotni sprednji strani telefona, je za omenjeni čitalnik zmanjkalo prostora. Hkrati tehnologija še ne dovoljuje, da bi prepoznavanje prstnega odtisa lahko integrirali kar v sam zaslon. Konkurenca je ta problem rešila tako, da je čitalnik prstnega odtisa umestila na hrbtno stran. Uporabniki morajo tako za odklop telefona na pamet s prstom na hrbtni strani iskati čitalnik, ki je pri določenih modelih telefonov tako visoko, da ga pri normalni drži s kazalcem ni mogoče doseči.


Super retina zaslon iphone X Foto: Apple


Rešitev pomeni kompromis, ki gre na račun uporabniške izkušnje. Namesto neprimerne rešitve so pri Applu uporabili tehnologijo prepoznavanja obraza face ID in s tem čitalnik povsem nadomestili. Razviti in ponuditi face ID je veliko večji podvig kot zgolj premestiti čitalnik na drugo stran. S tem je za končnega uporabnika odklepanje telefona lažje. Applova predstavitev tehnologije na odru ni šla brez napak, vendar podjetje obljublja, da telefona ne bo mogoče odkleniti zgolj s fotografijo lastnika, kot je to mogoče pri konkurenci.

Podobna situacija je pri pametni uri apple watch series 3, ki ponuja možnost povezave na mobilno omrežje, kjer vlogo antene prevzame kar sam zaslon. Apple je LTE-povezljivost v uri ponudil šele zdaj, ko integracija mobilne povezljivosti ne zahteva velikih sprememb pri ohišju ure. Apple watch series 3 praktično ostaja enakih dimenzij. Tako v primeru face ID kot tudi pri LTE gre za že obstoječe funkcionalnosti, ki pa so pri Applovih produktih narejene tako, da so do uporabnika prijazne, in ne tako, da je za podjetje ceneje in hitreje.

Applov uspeh pri razvoju izdelkov s poudarkom na uporabniški izkušnji je opazila tudi konkurenca. Vzrok, da so danes pametni telefoni na platformi android narejeni iz kakovostnih materialov, kot sta aluminij in steklo, ni v tem, da bi se ponudila boljša uporabniška izkušnja, ampak je v iphonu, ki je zaradi kakovosti izdelave in uporabe omenjenih materialov uporabnike navduševal že od prvega dne. Ni tako dolgo nazaj, ko so ponudniki androidov uporabnikom za podobno ceno, kot je iphone, ponujali pametne telefone s cenenimi plastičnimi ohišji.

Z emodžiji obsedeni moški v srednjih letih in tržniki

Tako kot vsako podjetje se tudi Apple spreminja. Čeprav spremembe niso zelo izrazite, se skozi daljše obdobje brez težav opazijo. Skrb vzbujajoče in hkrati že malo nerodno je bilo opazovati obsedenost Appla z emodžiji oziroma letošnjo novostjo, animiranimi emodžiji. Pri tem izstopa Cragi Federighi, ki je odgovoren za razvoj programske opreme na vseh Applovih napravah. Federighiju je s svojo pojavo in šalami na račun kajenja marihuane doslej vedno uspelo ustvariti edinstveno in prijetno vzdušje. Vendar pa je bilo težko spremljati, kako odrasel moški, zato da bi prikazal delovanje novih animiranih emodžijev, na odru v novi iphone X dobesedno kokodaka. Prikazu delovanja animodžijev, kot animirane emodžije imenujejo pri Applu, se nista mogla upreti niti glavni oblikovalec Jony Ive in CEO podjetja Tim Cook.

Tehnologija je sicer impresivna, vendar bi pričakovali več poudarka na produktivnosti. Pogrešala se je prisotnost podjetij, s katerimi Apple sodeluje pri ponudbi kakovostnih mobilnih aplikacij, kot je adobe, ki bi skupaj z Applom lahko predstavili kaj novega, namenjenega oblikovalcem, fotografom in drugim zvestim uporabnikom Applovih izdelkov. To še posebej velja zdaj, ko konkurenčni Samsung z novim galaxyjem note 8 ponuja impresivni pametni telefon, s katerim meri na uporabnike, ki želijo pametni telefon uporabljati kot delovno sredstvo, in ne zgolj kot napravo za zabavo.

Najbolj skrb vzbujajoč trenutek celotnega dogodka v Cupertinu je bil, ko je glavni Applov tržnik, Phil Schiller, na odru predstavil trenutno ponudbo vseh iphonov, ki so v prodaji. Če ne upoštevamo različnih barv in spominskih opcij, ponuja Apple v tem trenutku osem modelov iphona. Njihov cenovni razpon sega od 349 ameriških dolarjev za najmanjši iphone SE do 1149 ameriških dolarjev za iphone X z 256 gigabajti spomina. Takšna poplava iphonov, katere namen je še hitreje povečati prodajo, nakazuje, da vpliv pridobivajo tržniki, kar je za sleherno podjetje zelo nevarno. Tržniki ne razmišljajo o dolgoročnem razvoju izjemnih produktov ali, kar je še pomembneje, o uporabniški izkušnji. Za večino trženjskih oddelkov v podjetjih je glavno vprašanje, kako kratkoročno povečati prodajo.

Tržniki pri Applu so najverjetneje tisti, zaradi katerih bo zdaj potencialni kupec iphona imel težko nalogo, ko bo hotel izbrati pravi model. Ali je bolje kupiti eno leto star iphone 7 za 549 ameriških dolarjev ali pa raje nekaj privarčevati in nabaviti iphone 6S za 449 ameriških dolarjev? Kaj pa za 699 ameriških dolarjev ponuja novi iphone 8? Zgodba je podobna pri nakupu drugih Applovih produktov, na primer prenosnikov macbook.

V preteklosti je Apple stavil na enostavnost. Vsako leto je bil predstavljen en nov model iphona in potencialni kupec je natanko vedel, kaj je na razpolago. Leta 2013 sta bila hkrati predstavljena že dva iphona in letos kar trije modeli. Večje število modelov lahko kratkoročno poveča prodajo, a to pomeni, da se morajo oblikovalci in drugi udeleženci v produktnem razvoju posvečati širokemu spektru izdelkov hkrati. Deljena pozornost pa pomeni manj osredotočenosti na posamezen izdelek in s tem na uporabniško izkušnjo, ki je ena Applovih ključnih prednosti.