Poezija razdvaja. Eni jo obožujejo, drugi sovražijo. Za Franceta Prešerna, ponos Slovencev, moramo priznati, da je bil pesnik z veliko začetnico. In tudi vsi tisti, ki vam njegova poezija ni všeč, ste vsako leto 8. februarja dobre volje, ko imate ob slovenskem prazniku kulture prosti dan. Balada o Povodnem možu, njegova prva, sodi pri Slovencih med najbolj prepoznane po svojem uvodu Od nekdej lepe so Ljubljanke slovele, al lepši od Urške bilo ni nobene. V verzu pesnika, nesrečno zaljubljenega v bogato Primičevo Julijo, pa je mogoče najti več sopomenk.

Od nekdaj lepe so alfe slovele, al lepše od 33 stradale bilo ni nobene, se glasi priredba, ki se nanaša na legendarno alfo romeo 33 stradale. Za lepotico namreč mnogi pravijo, da bi zlahka zmagala na izboru za miss sveta, tako zelo je (bila) privlačna. Čeprav o njej nihče ni rekel žal besede, pa je njena zgodba žalostna. Po vsega 18 izdelanih primerkih med novembrom 1967 in marcem 1969 so napovedali njeno slovo. Domnevno jo je pokopala previsoka cena.

Za nakup potrebnih 65 plač

Ta je bila za tedanje razmere resnično visoka, saj so jo cenili na 9,75 milijona italijanskih lir, kar je bilo dva milijona več od lamborghinija miure. Za lažjo predstavo: povprečna plača v Italiji je bila 150.000 lir. Avto s sredinsko vgrajenim motorjem in pogonom na zadnji kolesi je bil nadgradnja prototipa tipo 33 stradale, pod njegovo obliko pa se je podpisal Franco Scaglione (proslavil se je tudi z dizajni za Bertoneja in Fiat), narisal jo je z roko. »Aerodinamika je bila njegova muza, kombiniral jo je z eleganco. Imela sem občutek, da je vsak avto, ki ga je oblikoval, kot moja sestra. Vožnja s 33 stradale – to so bile vedno moje sanje, zato sem očeta gnjavila tako dolgo, dokler mi jih ni uresničil,« se spominja Scaglionijeva hči Giovanna. To so bili časi, ko pomoči računalnikov še niso poznali, vetrovni predor pa je bil šele v razvojni fazi in so ga uporabljali predvsem v vojski. Bil je prvi z vrati, ki so se odpirala navzgor (tako imenovana vrata metulja), zasnovan pa je bil iz lahkega aluminija, zato ne čudi, da je tehtnica pokazala le 700 kilogramov. Ker je bila izdelava ročna, niti dva nista bila povsem enaka, so pa bile sprva prednje luči dvojne, pozneje enojne. Platišča so bila iz magnezija in so imela za današnje razmere skromen premer 13 palcev. Pod motornim pokrovom se je skrival osemvaljnik z močjo 230 konjev, ki se je rad vrtel vse do oznake 8800, pospešek do stotice je bil 5,5 sekunde, maksimalna hitrost impresivnih 260 kilometrov na uro. Da je avto prevozil kilometer, je z mesta potreboval 24 sekund, kar je bil tedanji rekord. Kljub temu da je bil uradno avto za na cesto, pa na primer ni imel ključavnice, tudi oddaljenost od tal je bila izjemno nizka. Njen prvi zasebni lastnik Američan Henry Wessels II. se je pohvalil, da je na avtocesti do Benetk v šesti prestavi motor zavrtel vse do 10.000 obratov in dosegel 288 kilometrov na uro.

Današnja vrednost najmanj deset milijonov dolarjev

V osnovi je bila 33 stradale dejansko športni avto z dovoljenjem za vožnjo po običajnih cestah, za prenos moči pa je bil zadolžen Colottijev 6-stopenjski ročni menjalnik. Prva alfa je bila na ogled 31. avgusta 1967 v Monzi na predvečer dirke svetovnega prvenstva v formuli 1, uradna predstavitev je sledila na torinskem avtomobilskem salonu. Le osem naj bi jih dejansko izdelal Scaglioni, za druge velja, da so svojevrsten eksperiment. Avto je bil po dolžini skromen, saj ni presegel meje štirih metrov (natanko 3,97 m), tudi višina vsega 99 centimetrov je bila sporočilna in v avto ni bilo enostavno sesti, tudi posebnega udobja ni premogel. »Vrsto let potem, ko je prenehal ustvarjati, so bili ljudje prepričani, da je oče umrl, tudi največji entuziasti so nanj pozabili. Na srečo pa ga niso pozabili pri Alfi Romeo in so navezali stik z menoj, tako da spomin nanj še živi. Trudim se, da ne bo nikoli pozabljen,« pravi hči Giovanna; Franco je umrl 19. junija 1993. Na osnovi dveh šasij je svoji različici 33 stradale oblikoval tudi sloviti Pininfarina, ena je bila roadster, druga kupe, znanih pa je skupno pet konceptov, ki so jih poimenovali carabo, iguana, 33/2 speciale, cuneo in navajo.

Vsi tisti, ki so se odločili za nakup in avto ohranili vse do današnjih dni, pa so za potrpežljivost nagrajeni. Med njimi je tudi neznani zbiratelj iz Japonske, ki ima v lasti prototip s številko šasije 10533.01. Prvi mož znamke Alfa Romeo onkraj luže Reid Bigland danes namreč vrednost 33 stradale ocenjuje na vrtoglavih najmanj 10 milijonov dolarjev! Če si jo želite ogledati v živo, vas vabijo v muzej v Milano, kjer je razstavljena replika iz leta 1970. Ko jo boste občudovali, se zavedajte, da gre za enega najredkejših štirikolesnikov na našem planetu.