Novice

Pozor: to je časovni načrt prihoda samovozečih avtov

Avtonomna vozila bodo po letu 2030 povzročila množične izgube služb in popolno prestrukturiranje gospodarstva; prihranili bomo milijone ur, storilnost bo zrasla, nastale bodo nove panoge

Izbor urednice

FINANCE
ESG
(posebna izdaja) Kako trajnost živijo najboljši
PRO
ESG
Trajnostne prakse
ESGFinance PRO (posebna izdaja) Kako trajnost živijo najboljši (PRO)

Izšla je brezplačna tematska izdaja Kaj počnejo najboljši v ESG

IZVOZNIKI
Novice
Kdo gradi nove tovarne in na kakšne inovativne izdelke stavijo uspešna podjetja
PRO
Izvozniki.si
Izvozniki.si
NoviceFinance PRO Kdo gradi nove tovarne in na kakšne inovativne izdelke stavijo uspešna podjetja (PRO)

Izšla je brezplačna tematska priloga Novosti v uspešnih podjetjih

26.05.2015 22:30
Čas branja: 6 min

Pri svetovalni hiši Boston Consulting Group (BCG) so izdelali časovni načrt prihoda posameznih sklopov novih tehnologij na trg, ki bodo omogočile razmah samovozečih avtomobilov. Precej sistemov za varno in lažjo vožnjo se že uporablja, vgrajeni bodo tudi v avtonomna vozila.

tesla-s-02-xx.1432662529.jpg.o.600px.jpg
Pri Tesli naj bi že letos poleti dali na trg delno avtonomno vozilo, ki bo samo pilotiralo po enem pasu avtoceste. Na sliki: Tesla S

Pri BCG so opravili intervjuje z inženirji pri proizvajalcih originalnih sestavnih delov avtomobilskih znamk, nato pa še raziskavo med 1.500 svežimi kupci avtomobilov v ZDA. S tem so dobili okvirno sliko, koliko so kupci pripravljeni plačati za posamezne sklope avtonomnih tehnologij. Pregledali so tudi dinamiko sprejemanja novih predpisov in cenovne politike zavarovalnic, kar bo vse vplivalo na hitrost širitve (več na www.bcgperspectives.com/content/articles/automotive-consumer­-insight-revolution-drivers-seat-road-autonomous-vehicles/ ).

Kupci čakajo

Študija kaže, da so ameriški kupci navdušeni nad samovozečimi vozili in pripravljeni tudi plačati zanje. Približno 55 odstotkov kupcev bi kupilo delno avtonomno vozilo, približno 44 odstotkov pa je pripravljenih kupiti popolnoma samovozeč avto. Zanimanje za avtonomna vozila je precej intenzivnejše od zanimanja za električna vozila. Pri BCG predvidevajo, da bodo morali dobavitelji tehnologij v prihodnjem desetletju vložiti vsak več kot milijardo evrov v nadaljnji razvoj senzorjev, tehnologij za obdelavo podatkov in v softver. Širitev bo postopna, stroški posameznih tehnoloških sklopov pa bodo upadali za štiri do deset odstotkov na leto. Leta 2025 bo zaradi amortiziranih stroškov za razvoj cena avtonomnih vozil postala ekonomsko vzdržna, napovedujejo pri BCG. Do leta 2025 naj bi bilo mogoče kupiti povsem avtonomno vozilo za približno 10 tisoč dolarjev več kot klasično vozilo. V 15 do 20 letih pa bo na trgu približno 25 odstotkov vseh vozil avtonomnih. Poglejmo v preteklost: prvi tempomat so razvili leta 1967, na trgu pa je bil šele približno osem let pozneje. Po desetih letih se je razširil na približno 25 odstotkov trga.

Kaj je že v uporabi

To so:

-prilagodljivi tempomati, ki so jih proizvajalci prvič dali na trg leta 2006, spremljajo hitrost vozila pred vami in ohranjajo varno razdaljo;

-parkirni sistemi za bočno parkiranje, na trgu so prav tako od leta 2006, uporabljajo kamere in ultrazvočne senzorje, ki manevrirajo vozila na parkirno mesto;

-avtomatsko ustavljanje v sili, uvedeno leta 2014, opozarja voznika, ko zapušča vozni pas, z možnostjo, da vrne vozilo na vozni pas.

Koraki proti polni avtonomiji

Konec tega leta ali na začetku leta 2016 bodo proiz­vajalci poslali na trg več naprednih sistemov za avtonomno vožnjo, napovedujejo pri BCG:

-avtopilot, ki bo omogočal vožnjo po enem pasu avtoceste;

-avtopilot, ki bo omogočal zamenjavo pasov in povsem avtonomno vožnjo po avtocesti;

-avtopilot, ki bo prevzel nadzor nad vozilom v prometnih zamaških, ko se premikate po polžje in veliko zavirate;

-parkirni sistemi, s katerimi bo avto poiskal prosto parkirno mesto, parkiral in se pripeljal do vas, ko ga pokličete;

-mestni avtopiloti, ki vas bodo pripeljali skozi katerokoli mesto do cilja.

Popolno avtonomna vozila lahko vozijo v kakršnihkoli okoliščinah brez posredovanja voznika. V procesu je urejanje protokolov, med njimi denimo tudi protokola za vožnjo v ekstremnih vremenskih razmerah (sneg, vihar...).

google-car-xx.1432662530.jpg.o.600px.jpg
Googlov avto je prestal teste na testnih stezah, poleti nadaljujejo testiranje na javnih cestah - za začetek v kraju Mountain View v Kaliforniji, kjer je Googlov sedež.

Tesla vstopa že letos z avtopilotom

Kdaj bodo proizvajalci začeli pošiljati na trg vozila z vsemi temi sistemi? Lahko pričakujemo več faz, s širjenjem tehnologij bodo cene upadale. Države bodo morale prilagoditi zakonodajo in varnostne standarde. Po predvidevanjih analitikov BCG bodo najhitreje na trgu avtopiloti za vožnjo po enem pasu avtoceste, Tesla bo predvidoma dal na trg takšno vozilo že sredi tega leta. Sledil bo GM s sistemom Super Cruise, ki ga bodo leta 2016 vgrajevali v nove cadillace. Leta 2017 bomo že lahko kupili avtomobile z vgrajenimi avtopiloti za prometne zamaške in sistemi za avtonomno iskanje parkirnih mest in parkiranje (parking valet). Vozila, ki se bodo avtonomno vozila po mestih, bodo pripravljena predvidoma leta 2022, popolnoma samostojna vozila pa lahko pričakujemo leta 2025. Hkrati več analitskih hiš napoveduje, da se bomo povsem avtonomno lahko vozili že leta 2020.

Mercedesov tovornjak že vozi sam

samovozeci-kamion-xx.1432662531.jpg.o.600px.jpg
Mercedes-Benz je lani jeseni predstavil samovozeči tovornjak; maja so dobili dovoljenje za testno vožnjo v Nevadi, vstop na trg je napovedan za leto 2025.

Pri Mercedesu bodo dali na trg povsem avtonomna vozila. Lani jeseni na sejmu v Hannovru je Mercedes že predstavil delujoči samovozeči tovornjak, ki bo na trgu prav tako do leta 2025. Tehnologija je pripravljena, do takrat naj bi bili pripravljeni tudi infrastruktura in regulativa. Na začetku maja so v Nevadi izdali dovoljenje za testne vožnje s temi tovornjaki.

Google bo poleti testiral na cestah

Pri Googlu so pred kratkim napovedali, da so njihovi prototipi samovozečih vozil pripravljeni na novo fazo testiranja. Zadnje leto so jih testirali na testnih stezah, poleti bodo zapeljali na javne ceste, vendar še vedno pod človeškim nadzorom. Testi so doslej pokazali, da programska oprema in senzorji delajo, kot je treba, zagotavljajo v Googlu, zato bodo zdaj začeli voziti v kraju Mountain View v Kaliforniji, kjer ima Google sedež. Hitrost avtomobilov bo omejena na 40 kilometrov na uro. Google sicer že šest let testira avtomobile z avtopilotom, v tem času so bili udeleženi v 11 prometnih nesrečah - predvsem manjših.

Kaj to pomeni zame in za družbo?

Študije kažejo, da bi lahko razmah uporabe avtonomnih vozil omogočil večjo revolucijo v produktivnosti, kot so jo povzročile domače naprave - od pralnega do pomivalnega stroja. Avtonomna vozila bodo po letu 2030 povzročila množične izgube služb in korenito prestrukturiranje gospodarstva. Hkrati nam bodo omogočila, da bo na desetine tisoč ljudi, ki zdaj vsako leto umrejo v prometnih nesrečah po svetu, preživelo. Prihranili bomo milijone ur, kar bo povzročilo rast produktivnosti, nastale pa bi lahko povsem nove panoge, ki jih zdaj morda še ni na obzorju.

cadillac-super-cruise-xx.1432662532.jpg.o.600px.jpg
General Motors bo leta 2016 v nove cadillace vgrajeval sistem Super Cruise za delno avtonomno vožnjo - v prometnih zamaških in na avtocestah.

Novi igralci

Nove tehnologije pomenijo možnosti za vstop novih igralcev na avtomobilski trg. V Sloveniji so tak primer Iskra Mehanizmi, proizvajalci sklopov za male gospodinjske aparate, ki zdaj proizvajajo radarske tempomate za avtoindustrijo. Samovozeča vozila bodo postavila na glavo poslovne modele na področju mobilnosti. Položaj se bo precej spremenil za poklicne voznike in taksiste. Izboljšana varnost bo spreminjala zavarovalniške modele, vplivala bo na posel v avtoličarskih delavnicah ter pri servisih za avtovleko, pa tudi na vsebino pravnih sporov zaradi nesreč. Širijo se modeli souporabe vozil - to bo vplivalo na naložbe v parkirne površine, infrastrukturo, zmanjšala se bo poraba goriva.

Draga vozila uporabljamo štiri odstotke časa!

Glavne posledice bodo čutili proizvajalci avtomobilov - predvsem zato, ker bodo kupci ugotovili, da so njihova vozila v uporabi v povprečju zgolj štiri odstotke časa, sicer pa stojijo na parkiriščih ali v garažah. Modeli souporabe ali pa novi načini prevoza (Uber in njegovi posnemovalci) bi utegnili tako sklestiti prodajo vozil, da nekateri analitiki napovedujejo propad velikih proizvajalcev do leta 2030. Njihova glavna težava je, da so zdaj usmerjeni v proizvodnjo vozil v številnih različicah po želji kupcev, zato se jim ne bo uspelo pravočasno prilagoditi. Preživeli naj bi zgolj Tesla oziroma proiz­vajalci z manjšim številom standardiziranih modelov, ki jih bodo prodajali kupcem, kot je Uber ( [qz.com] ). Ker kupci ne bodo zapravljali za avtomobile, bodo imeli na voljo denar za druge naložbe.

Deset glavnih razlogov za nakup delno avtonomnih vozil

-nižje zavarovalne premije

-večja varnost

-možnost vklopa avtopilota na avtocesti

-manjša poraba

-boljši rezultati na varnostnih testih

-možnost avtopilota v prometnih zamaških

-med vožnjo lahko voznik dela druge stvari

-vožnja na pasovih za samovozeča vozila, kjer je promet pretočen

-korist za okolje zaradi manjših izpustov

-pripelje me na cilj, nato pa sam po­išče parkirno mesto



Deset glavnih razlogov za nakup popolnoma avtonomnih vozil

izboljšana varnost

-nižje zavarovalne premije

-možnost opravljanja drugih opravil med vožnjo

-višji varnostni standardi na uradnih testih

-možnost preklopa na avtopilota na avtocesti

-možnost prehoda na avtopilota v prometnih zamaških

-manjša poraba goriva

-davčne olajšave pri nakupu

-tekoč promet na pasovih za samovozeča vozila

-pripelje me do cilja, poišče parkirno mesto in sam parkira

Vir: BCG

Kdaj si boste kupili prvi samovozeči avto?

kaluza-simon-02-xx.1432662533.jpg.o.600px.jpg

Simon Kaluža, SAP, kjer med drugim obdelujejo velike količine podatkov, ki jih oddajajo povezane naprave: »Za zdaj mi vožnja z avtomobilom še vedno pomeni užitek, tako da ne vidim te potrebe, uporabljam pa že veliko funkcij, ki so del samovozečega vozila.«

vidonja-tomaz.1432662535.jpg.o.600px.jpg

Tomaž Vidonja, OpComm, platforma za razvoj naprednih storitev na področju interneta stvari: »Najverjetneje sam takega avta nikoli ne bom kupil, če že, mi ga bodo otroci ali vnuki. Se bo pa mobilnost precej spremenila, predvsem v naših glavah in tudi potem v praksi na cestah in tirih. Zdaj imamo povsem neekonomičen model en človek v enem avtu. Namesto lastništva vozil bomo najemali prevoze ali vozila, poti bomo optimizirali glede na potrebe in uporabljali kombinacijo prevoznih sredstev. Spremembe bodo tudi zaradi neobvladljivih gneč po mestih in zaradi zastojev.«

pogacnik-marjan-006-jm.1432662536.jpg.o.600px.jpg

Marjan Pogačnik, Iskra Mehanizmi, kjer med drugim pro­izvajajo radarske tempomate: »Prvi samovozeči avto si bom kupil leta 2030. Takrat bodo ta vozila in pripadajoča infrastruktura tako razviti, da jih bo smiselno uporabljati.«

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
IZVOZNIKI
Novice
Herz je zasut z naročili in nujno potrebuje novo tovarno
Izvozniki.si
200 NOVIH DELOVNIH MEST
NoviceMateja Bertoncelj Herz je zasut z naročili in nujno potrebuje novo tovarno

Pričakujejo od 15- do 20-odstotno rast prodaje in dobička; odprli so nove trge, tudi Švico in Ukrajino, ter razvili vrsto novih izdelkov.

IZVOZNIKI
Novice
Slovenski trgovec z jeklom se širi v Srbiji
Izvozniki.si
NoviceMateja Bertoncelj Slovenski trgovec z jeklom se širi v Srbiji

Kovintrade je v Kragujevcu slovesno odprl štirimilijonsko naložbo v novo skladišče in pisarne.

IZVOZNIKI
Novice
Terme Olimia sredi več kot 60-milijonskih naložb
Izvozniki.si
REKORDNI REZULTATI
NoviceMateja Bertoncelj Terme Olimia sredi več kot 60-milijonskih naložb

Po 18 letih bodo v Podčetrtku začeli graditi nov hotel; nova bazena bosta prve kopalce sprejela še pred koncem leta.

IZVOZNIKI
Novice
J. Colarič: Krka kmalu z dvema milijardama prihodkov
Izvozniki.si
70-OBLETNICA POSLOVANJA
NoviceMateja Bertoncelj J. Colarič: Krka kmalu z dvema milijardama prihodkov
IZVOZNIKI
Novice
Ljubljančani bodo digitalizirali tudi grški zdravstveni sistem
Izvozniki.si
NoviceMladen Miković Ljubljančani bodo digitalizirali tudi grški zdravstveni sistem

Digitalna zdravstvena platforma podjetja Better bo temelj Nacionalnega elektronskega zdravstvenega kartona v Grčiji.

IZVOZNIKI
Novice
Nemčija v težavah, Kolektor Etra pa z družbo E.ON podpisal 80-milijonsko pogodbo
Izvozniki.si
ENERGETIKA
NoviceMateja Bertoncelj Nemčija v težavah, Kolektor Etra pa z družbo E.ON podpisal 80-milijonsko pogodbo

Nemškemu energetskemu velikanu bodo dobavili 53 energetskih transformatorjev; lani izjemen rezultat.

IZVOZNIKI
Novice
Pfizer je slovenski Cleangrad že drugič izbral za najboljšega dobavitelja
IZVOZNIKI
Novice
To so ambiciozne naložbe Pomurskih mlekarn
Izvozniki.si
NoviceMateja Bertoncelj To so ambiciozne naložbe Pomurskih mlekarn

Lani je bilo za Pomurske mlekarne uspešno leto; v dveh letih bodo za naložbe namenili več kot deset milijonov evrov