Model 3 postaja za Teslo »pekel«

Vroča delnica: vlagatelji so nemirni, uresničevanje načrtov se odmika v prihodnost, podjetju pa utegne zmanjkati denarja.

Objavljeno
03. november 2017 19.09
Izidor Jerman, Alta Skladi
Izidor Jerman, Alta Skladi

Ko je Elon Musk, ustanovitelj in največji lastnik družbe Tesla Inc., pred časom napovedal proizvodnjo električnega avtomobila model 3 za 35.000 dolarjev, se je napovedovala avtomobilska revolucija. Dotlej je veljalo, da so električni avtomobili z dostojnim dosegom z enim polnjenjem bistveno dražji od primerljivih avtomobilov na klasičen bencinski pogon. V resnici sta obstajala dva tipa vozil, in sicer model višjega razreda tesla model S in modeli nižjega razreda, kot sta nissan leaf in renault zoe.

V primeru manjših vozil lahko govorimo o množični proizvodnji, medtem ko za prestižnejša električna vozila velja butična proizvodnja. Z napovedjo množične proizvodnje in trženja Teslovega modela 3 je Musk napovedal neposredno konkurenco (tako cenovno kot tudi prestižno) avtomobilom na klasičen bencinski pogon prestižnega srednjega razreda, kot so BMW 3, mercedes C in audi A4.

Pričakovanja so bila velika. Za nakup avtomobila je bila potrebna rezervacija v obliki pologa tisoč dolarjev in do danes je bilo sprejetih 518.000 rezervacij, od katerih je bilo pozneje 63.000 odpovedanih. To pomeni, da je skupaj 455.000 neto rezervacij. Prva vozila bi po prvotnem načrtu morala priti s tekočega traku septembra letos.

Če je za uveljavljene proizvajalce avtomobilov običajno, da se napovedanih rokov držijo skoraj do dneva natančno, je za Teslo običajno, da jih zgreši. Tako so prvotni rok najprej prestavili na november, zaradi česar se ne vlagatelji ne kupci niso bistveno vznemirjali. Nato pa je v začetku novembra Elon Musk ob predstavitvi četrtletnih rezultatov javnost šokiral z napovedjo, da leta 2017 ne bodo še zmožni množično proizvajati (do 5000 vozil na mesec) novih avtomobilov in da se rok za dobavo prestavi na konec marca 2018.

Ta novica vlagateljev ni pustila ravnodušnih, in delnica je izgubila skoraj desetino vrednosti, kar je največji padec v zadnjih 16 mesecih. Najbolj pa je vlagatelje strah, da je končni cilj, 10.000 proizvedenih vozil na mesec, zdaj oddaljen v nedoločno prihodnost, kar je priznal tudi Elon Musk.

S tem pa težav v Tesli še ni konec, saj zaradi osredotočanja na proizvodnjo modela 3 delno zapostavljajo druge projekte, kot so samovozeči sistemi in sistemi solarnih panelov pa tudi razvoj električnega tovornjaka.

Načrti pri Tesli so bili izjemno ambiciozni, zanje je bilo potrebnega ogromno svežega denarja, ki ga je Elon Musk zbral z dokapitalizacijami in zadolževanjem ter delno s pologi strank. Ker je predvsem avtomobilska industrija investicijsko izjemno zahtevna, je pri Tesli poraba denarja ogromna. Če ne bo hitre rešitve, ga lahko tudi zmanjka. V tem primeru bosta potrebni nova dokapitalizacija in razvodenitev obstoječih delničarjev, če bodo vlagatelji še pripravljeni investirati v projekt, katerega realizacija bi lahko bila negotova.

Tesla je razvil revolucionaren produkt, ki je bil v danem času daleč pred konkurenco. Toda zaradi zamud pri dobavi se konkurenčna prednost Tesle počasi zmanjšuje, ker tudi oni razvijajo električna vozila dolgega dosega. Če ima Tesla še prednost pri razvoju električnih vozil, pa so ogromna prednost tekmecev obsežni prosti denarni tokovi, ki jih lahko usmerijo v premišljen razvoj novih modelov, hkrati pa od njih ni odvisen obstoj podjetij. Na kratko, konkurenca ima čas in denar, ki ju Tesla nima. S tega vidika je kljub popravku vrednosti nakup delnic družbe Tesla špekulativen.