FLOTA LETAL

Polet z Adrio bo hrupnejši, daljši in bolj tresoč

Adria Airways bi s starimi letali, ki jih najema od Američanov, lahko preživela.
 
Fotografija: Adria Airway je majhno podjetje za prevoz potnikov. Odkar je Slovenija stopila v EU in se odprla tržišču, je pravi čudež, da lahko v družbi velikanov Lufthansa, Air France/KLM sploh preživi. FOTO: Uroš Hočevar, Delo
Odpri galerijo
Adria Airway je majhno podjetje za prevoz potnikov. Odkar je Slovenija stopila v EU in se odprla tržišču, je pravi čudež, da lahko v družbi velikanov Lufthansa, Air France/KLM sploh preživi. FOTO: Uroš Hočevar, Delo

LJUBLJANA – Letalski prevoznik Adria Airways se je nedavno pohvalil z obogateno floto šestih novih letal in s tem zabeležil nov mejnik v svoji zgodovini: 21 letal je njihov največja flota doslej.

Drži, da Adria ni več pod nadzorom Slovenije (razen letalske zakonodaje in pravic za linij), saj so lastniki v Luksemburgu 4K Invest, zato se lahko kaj hitro zgodi, da že jutri zaprejo podjetje in ga prodajo naprej, če le to dela izgubo, nam je enostavno tržno logiko opisal docent Viktor Šajn ml. z ljubljanske fakultete za strojništvo. Sam je sicer ponosen, da je Adrii uspelo prejadrati v turbulentnih vodah evropskega tržišča, kjer lahko preživijo samo veliki in iznajdljivi.


Ali bo Adria postala ena od vodilnih evropskih letalskih prevoznikov, bo pokazal še čas, a kaže, da lastniki vlagajo v razvoj družbe. 

Najem starih letal – dobra poslovna priložnost

Po novem bo Adria šest novih letal znamke Saab 2000 za potrebe rednih linij najemala od ameriške družbe Jetstream Aviation Capital. Šajn meni, da je to zelo dobra poslovna poteza, ki bo izboljšala dobiček družbe s tem, ko bo zmanjšala izgubo na slabo dobičkonosnih poletih. 

Viktor Šajn: »Očitno je, da se letalska družba Etihad Airways želi umakniti iz neprofitne investicije lastništva evropskih letalskih družb. Darwin Airline uporabnik letal Saab 2000 je bil delno v njegovi lasti.«​ FOTO: Wikipedia
Viktor Šajn: »Očitno je, da se letalska družba Etihad Airways želi umakniti iz neprofitne investicije lastništva evropskih letalskih družb. Darwin Airline uporabnik letal Saab 2000 je bil delno v njegovi lasti.«​ FOTO: Wikipedia

»Saab 2000 je namenjen regionalnemu prometu in dovozu strank do glavnih letališč. Gre za turbopropelersko letalo podobno kot ATR 42 in Fokker 50. Ta letala letijo na višini 5000 m+ s hitrostjo ca. 500 km/h+. Odlična so za vzlet s kratke steze, vendar za današnja merila počasna, hrupna in imajo relativno nizko največjo višino leta, kar pomeni več turbulence. Neposredna konkurenca so regionalna letala Fan, ki jih Adria že ima v floti. So hitrejša, omogočajo več poletov na dan, letijo višje, vendar so dražja in porabijo več goriva.« Polet bo za kakšno redno destinacijo ob pomanjkanju strank tako postal daljši in malce hrupnejši, a bo zaradi tega cena vozovnice nižja in bolj konkurenčna. In to pri stranki največ šteje, meni Šajn, ki ne problematizira niti starosti letal.

Saab 2000 zanesljiva letala

Zadnja letala Saab 2000 je naredilo švedsko podjetje leta 1999, a je njihova življenjska doba več kot 30 let. Da so letala kljub svoji starosti popolnoma varna, zagotavljajo tudi v Adrii: »Ves čas jih redno vzdržujejo visoko usposobljeni strokovnjaki, specializirani prav za ta tip letala. Letala posebnega (dodatnega) vzdrževanja ne bodo potrebovala, saj so v dobrem stanju. So zelo zanesljiva in odlično delujejo.«


Bistveno bolj kot starost letala so pomembni število preletenih ur, vzletov/pristankov, ure motorja, incidenti itn. Za vsak najmanjši del letala obstaja pravilnik, kako se vzdržuje, kdaj se  mora zamenjati in kdo to lahko izvede. Kot pravi Šajn, je v Evropi le nekaj natanko znanih ljudi, ki ima dovoljenje za poseg v 'vroči' del motorja letala. 

Tudi v socialističnih časih najemali letala

Šajn domneva, da v Adrii morda sondirajo teren, ali se bo najem teh manjših 50-sedežnih letal tržno pozitivno obneslo in bi jih pozneje začeli prevzemati kot lastnino. A hkrati ni nič nenavadnega, da se letala najemajo. »Če malce preverite, boste presenečeni, koliko letalskih podjetij sploh ni lastnikov letal, ki jih že leta uporabljajo. Še v jugoslovanskih časih je to delal JAT, kaj šele v novonastalih državah. Nakup letala je izjemno drago in dolgoročno dejanje in se zato predvsem majhna podjetja odločajo za lizing, najemanja ur letala skupaj z dolgoročnim odkupom z možnostjo odstopa.«

Adria Airways je majhno podjetje za prevoz potnikov. Odkar je Slovenija stopila v EU in se odprla tržišču, je pravi čudež, pravi Šajn, da lahko v družbi velikanov Lufthansa, Air France/KLM sploh preživi.

Predstavitvene informacije

Komentarji:

Predstavitvene informacije