Z odsluženimi baterijami do zmagovitega fotona

Iznajdljivi dijaki Vegove Ljubljana so zmagali že na prvem tekmovanju v izdelovanju električnih koles.

Objavljeno
27. maj 2016 14.13
Uroš Breskvar, Ra. K.
Uroš Breskvar, Ra. K.
Dijaki elektrotehniško-računalniške strokovne šole in gimnazije Vegova Ljubljana so pred leti z električno energijo že uspešno leteli in še do danes se na tem področju ni pojavila nikakršna konkurenca. Tokrat pa so se spustili na zemljo in že na prvem tekmovanju v izdelovanju e-koles, ki so se ga udeležili – zmagali!

Mariborska fakulteta za elektrotehniko je 9. maja letos pripravila že peto tekmovanje z električnimi kolesi. Naši dijaki so se že lani želeli udeležiti tega tekmovanja, a njihovo kolo zanj kratko malo ni bilo dovolj dobro. Zato so za letošnje tekmovanje pripravili kar dve vozili. Obe sta tekmovali v odprti kategoriji, kar pomeni, da ni omejitev glede moči motorja, vloženih sredstev in podobno.

Kot rečeno, nastali sta dve zelo različni vozili. Prvo, poimenovano foton, je videti kakor avtomobil v malem. Poganja ga petkilovatni asinhronski motor iz Letrike. Za karoserijo so dijaki uporabili vozilo CityEl, ki je bilo že prej električni avtomobil, sami pa so izdelali vso elektroniko, uporabili še krmilnik iz Letrike in v vozilo vložili dobro leto dela.

Pri električnih avtomobilih je največji strošek baterija. In prav tu so dijaki Vegove pokazali veliko iznajdljivost, saj so si v podjetjih, kjer zbirajo odpadne baterije iz prenosnih računalnikov, izprosili takšne »izrabljene« baterije. Razstavili so jih na celice in nato vsako izmerili; iz celic z enako karakteristiko so sestavili novo baterijo.

Za to je bilo treba izdelati vezje, ki je ustrezno praznilo in polnilo celice ter hkrati beležilo rezultate za posamezno celico. In rezultat? Prevoženih 82 krogov na hipodromu, na katerem je krog dolg 800 metrov. Sledil je premik na lokacijo, kjer so vozila tekmovala v premagovanju klanca z 18-odstotnim naklonom. Vozilo je prišlo do vrha, upoštevan pa je čas, potreben za vzpon.

Po premiku v središče Maribora so se tekmovalci pomerili še v spretnostni vožnji. In to vse z enim setom baterij – preostali tekmovalci so baterije med etapami bodisi menjali bodisi jih polnili; poleg tega je v vozilu ostala še vsaj polovica začetne energije. Uspeh je toliko večji, ker je imelo vozilo problem s pregrevanjem motorja, saj je vgrajen reduktor 1 : 4, idealen pa bi bil 1 : 8, za kakršnega pa žal ni bilo prostora za vgradnjo. Zato je motor deloval z 2500 obrati na minuto, idealno pa bi jih moralo biti dvakrat več. Ker motor ne deluje z optimalnimi obrati, ima slabši izkoristek in se segreva.

Toda iznajdljivi dijaki so dokazali, da je mogoče z ustreznim postopkom učinkovito uporabiti tudi že odpisane baterije.

Drugo vozilo pa je vsem dobro znani pony, ki smo mu nadeli ime e-pony. Vodila nas je misel, da slovensko kolo predelamo na elektriko. Enako kot pri fotonu so dijaki Vegove tudi pri tem uporabili doma izdelane baterije. Prva je zadostovala za 60 krogov na hipodromu, lahko pa bi se izkazali tudi bolje, saj se v zadnji noči pred tekmovanjem baterije niso do konca napolnile.

Motor moči 1000 vatov, ki je vgrajen v prvo kolo, je zadoščal, da je e-pony brez ustavljanja prevozil klančino. Pri spretnostni vožnji pa je bil na mokrem cestišču že kar preveč poskočen. E-pony je zasedel četrto mesto in vsekakor pokazal, da bi slovenska legenda lahko znova zaživela v električni obliki, saj bi se v mestnih središčih odlično obnesla.

Elektrika v vozilu te vsekakor zasvoji, zato dijaki že snujejo nova vozila. Razmišljajo tudi, da bi svoje znanje uporabili za izdelovanje e-koles po naročilu, saj bi bilo to zanimivo za ljudi, ki nimajo denarja za nakup tovarniškega kolesa, sami pa ga ne znajo sestaviti. Vsekakor so dijaki Vegove Ljubljana s svojim znanjem in iznajdljivostjo na dobri poti, da postanejo del uspešne električne mobilne prihodnosti.