Mladi raziskovalci prejeli srebro in bron

Uspeh slovenskih dijakov na evropski naravoslovni olimpijadi The European Union Science Olympiad (EUSO).

18. maj 2017 13.46
Andreja Žibret

Na evropski naravoslovni olimpijadi The European Union Science Olympiad (EUSO), ki je bila letos na Danskem, sta se v reševanju znanstvenih problemov s področij biologije, kemije in fizike odlično odrezali tudi dve slovenski ekipi dijakov, ki sta sodelovali v okviru Zveze za tehnično kulturo Slovenije (ZOTKS). Prejeli sta srebrno in bronasto medaljo.

Srebrno medaljo je osvojila ekipa, v kateri so bili Klemen Bogataj z gimnazije Škofja Loka, Aleš Globočnik z gimnazije Kranj in Maša Predin z II. gimnazije Maribor. Bronasto pa so prejeli Ana Meta Dolinar in Tijan Prijon z gimnazije Bežigrad ter Jon Judež z gimnazije Novo mesto. Dijake so spremljali koordinatorka tekmovanja za Slovenijo in mentorica za biologijo mag. Katja Stopar, mentor za kemijo dr. Matej Huš in mentorica za fiziko Anita Nose.

Raziskovali so vzorce iz vrtin v ledenem pokrovu z Grenlandije

Evropskega tekmovanja, na katerem je sodelovalo 50 ekip iz 24 držav, se je udeležilo šest omenjenih slovenskih srednješolcev, ki so se najbolje uvrstili na petem državnem tekmovanju iz naravoslovja v organizaciji ZOTKS. Na šolskih tekmovanjih je letos sodelovalo 616 srednješolcev, na državno tekmovanje, ki je bilo konec januarja na ljubljanski fakulteti za kemijo in kemijsko tehnologijo, pa se jih je uvrstilo 95.

Posebnost evropskega tekmovanja je v tem, da morajo dijaki prikazati zaokroženo znanje iz vseh treh področij naravoslovja. V prvi letošnji nalogi so tekmovalci raziskovali prave vzorce iz vrtin v ledenem pokrovu z Grenlandije. Z biološko, fizikalno in kemijsko analizo ledu so posredno raziskovali še podnebje, rastlinstvo, živalstvo in življenjske pogoje pred več kot sto in tisoč leti. Druga naloga je bila bila povezana z morjem in življenjem v njem; med drugim so analizirali Severno morje in možnost izgradnje bioreaktorjev za mikroalge.

Pomembne so timske veščine

Dijaki rešujejo predvsem eksperimentalne probleme, zato morajo biti spretni pri laboratorijskem delu. Tekmovanje poteka med ekipami, v katerih so po trije tekmovalci, ki si morajo med seboj pomagati in se dopolnjevati, zato so izjemno pomembne tudi timske veščine. Ekipa rešuje probleme skupaj in mora delovati kot usklajena celota. Zato ekipe prejmejo medalje na skupnem področju iz vseh treh znanstvenih ved, ki se prepletajo pri obeh nalogah.

Dobri rezultati slovenskih dijakov

Evropska naravoslovna olimpijada, na kateri dijaki tekmujejo v iskanju rešitev znanstvenih problemov s področja naravoslovja, je prvič potekala leta 2003, slovenske ekipe pa se je udeležujejo od leta 2007. Slovenija je letos sodelovala že šestič. Slovenski dijaki pa vsa ta leta dosegajo zelo dobre rezultate. Najbolje so se odrezali lani v Estoniji, kjer so prejeli zlato in srebrno medaljo. Leta 2013 sta slovenski ekipi v Luxemburgu prejeli dve srebrni medalji, sicer pa vsako leto po eno srebrno in bronasto.

S takšnimi in podobnimi dejavnostmi si ZOTKS z več kot 65-letno tradicijo dela z otroki in mladino na področju znanosti, naravoslovja in tehnike prizadeva dvigniti priljubljenost znanosti med mladimi, prispevati k razvoju in uveljavljanju tehnike ter spodbujati mlade k inovativnosti, ustvarjalnosti in raziskovanju.

Slovenija bo prihodnje leto gostiteljica

Prihodnje leto pa je pred Slovenijo novi izziv – Ljubljana bo namreč gostila evropsko naravoslovno olimpijado, ki bo od 28. aprila do 5. maja 2018; zato se je tekmovalnima ekipama in mentorjem letos na Danskem pridružilo še pet opazovalcev, predstavnikov znanstvenega in organizacijskega odbora za EUSO 2018. Predsednik letošnjega tekmovanja Hans Marker jim je na zaključni prireditvi tudi uradno predal nalogo organizacije tekmovanja v Sloveniji. V okviru priprav bo novembra Slovenijo obiskal tudi dr. Michael Cotter, predsednik EUSO, ki si je leta 2003 zamislil tekmovanje. Država gostiteljica prevzame financiranje celotnega tekmovanja, to je bivanja, prehrane, raziskovalnega materiala in opreme za naloge, organizacijo ekskurzij in spremljevalnega programa, gostujoče države pa poskrbijo za prevoz. Iz Slovenije, države gostiteljice, pa se bodo lahko prihodnje leto tekmovanja udeležile kar štiri ekipe dijakov.