Proizvajalci se med drugim usmerjajo v srednjo Evropo, denimo na Češko, kamor bo Hyundai v prihodnjih petih letih vložil 1,2 milijarde evrov. Drugi se selijo v Mehiko, Brazilijo ... Zasuk opažajo tudi slovenski izvozniki.
»Hitre rasti proizvodnje na Kitajskem je konec, saj je ta vse dražja zaradi rastočih stroškov delovne sile ter drage in zapletene logistike,« je za Autonews povedal eden od izvršnih direktorjev Volkswagna Martin Jahn. Močan vpliv na upočasnjeno rast proizvodnje ima tudi močan tečaj dolarja, izvoz iz Kitajske v druge države je namreč vezan na to valuto, zato se avtomobilistom vse bolj splača izkoriščati lokalne proizvodne zmogljivosti.
Kitajska lani izdelala 20 milijonov vozil, letos upad
Avtomobilski proizvajalci svojih proizvodnih zmogljivosti na Kitajskem doslej sicer niso krčili, na kitajskih tleh še vedno izdelujejo avtomobile za kitajski trg in za izvoz. Vlaganja v druge države pa jasno kažejo na zasuk, ki kaže odmik od Kitajske, ki je še lani izdelala 19,9 milijona avtomobilov. To je skoraj tretjino svetovne proizvodnje avtomobilov, ki je lani znašala 67,5 milijona. Lani je proizvodnja avtomobilov na Kitajskem rasla s podobno stopnjo (10,7 odstotka) kot prodaja. Letos pa analitiki napovedujejo le še petodstotno rast prodaje avtomobilov in celo upad proizvodnje, ki bo v prihodnje zaradi zgoraj zapisanih dejstev vse bolj zadovoljevala potrebe domačega trga, manj vozil pa bo namenjenih izvozu.
Danfoss Trata in Kolektor Kitajcem prevzemata posle
Zasuk opažajo tudi slovenska podjetja. Direktor Danfossa Trate Aleksander Zalaznik je že pred dobrima dvema letoma napovedal, da bo skupina Danfoss več proizvodnih programov preselila iz Kitajske v Slovenijo. Pojasnil je, da so v Danfossu Trati v zadnjih petih letih z boljšo organizacijo dela produktivnost povečali za polovico, hkrati pa so se stroški dela na Kitajskem zvišali. Juan se je v letu dni v primerjavi z evrom okrepil za 20 odstotkov. Prvi človek Kolektorja Stojan Petrič pa je maja letos komentira, da imajo od tega precejšnjo korist tudi slovenski izvozniki. To je družbi pomagalo, da je pri nekaterih evropskih kupcih za dobave v Evropo dobila nove posle. »Naročila smo dobili, ker smo izrinili kitajske tekmece, ki zdaj cenovno niso več tako ugodni,« je komentiral Petrič.
Mehika je novo žarišče avtoindustrije
V avtoindustriji pa je med državami, ki bodo Kitajski odvzele delež proizvodnje, vse pomembnejša Mehika, ki je lani izdelala dva milijona avtomobilov. Leta 2018 naj bi se proizvodnja podvojila. Prek Mehike bodo BMW, Audi, Mazda, Volkswagen in nekateri drugi proizvajalci oskrbovali ZDA in južnoameriški trg, delno tudi Evropo. V prid Mehiki govorijo še razmeroma poceni delovna sila, prostotrgovinski sporazum z ZDA in Južno Ameriko s skoraj dvema milijonoma izdelanih vozil, posel v tej državi Srednje Amerike žene poceni delovna sila, prostotrgovinski sporazum z ZDA in Južno Ameriko in dober strateški položaj. Na drugi strani se zbuja evropski trg, ki raste že zadnjih 18 mesecev, lani pa se je prodaja avtomobilov na stari celini povečala za 5,7 odstotka. Na vse pomembnejši položaj Evrope opozarjajo tudi avtomobilski proizvajalci, ki spet vlagajo v proizvodne zmogljivosti.
Hyundai in Nexen na Češko...
Avtomobilski proizvajalec Hyundai in korejski proizvajalec pnevmatik Nexen bosta v proizvodnjo na Češkem v prihodnjih petih letih vložila prek 1,2 milijarde evrov. Nexenova tovarna bo v tem času ustvarila več kot tisoč novih delovnih mest. Češka in sosednja Slovaška tuje vlagatelje vabita z davčnimi ugodnostmi, lani pa sta bili državi v vrhu po številu izdelanih avtomobilov na prebivalca. Martin Jahn, ki je tudi predsednik češkega združenja avtomobilskih proizvajalcev, ob tem dodaja, da na Češkem vse bolj primanjkuje strokovnih kadrov.
... Volkswagen pa v Španijo
Tovarno v srednji Evropi bo prihodnje leto gradil tudi angleški Jaguar Land Rover. Volkswagen pa je veljavo evropskemu trgu potrdil z napovedjo 3,5 milijarde naložb v dve tovarni v Španiji.