Pri razvoju pametnih rešitev ni preskakovanja

Peterica Slovencev izdelala prvi pametni komercialni robot na svetu X-1, pri tem pa jim je pomagala japonska Yaskawa.

Objavljeno
10. februar 2017 19.17
Miran Varga
Miran Varga

Tehnični direktor v podjetju RoboticsX dr. Rok Prešeren, ki z ekipo inženirjev skrbi za digitalno preobrazbo industrijske robotike, je prepričan, da njihove inovacije konkurenca prav hitro ne bo ujela. Z njim smo se pogovarjali tudi o pametnih robotih in razvojnih ciljih.

Začniva z najbolj očitnim vprašanjem – zakaj je ekipi petih Slovencev uspelo izdelati prvega industrijskega pametnega robota na svetu?

V preteklosti sva z direktorjem RoboticsX Petrom Borasom sodelovala tudi že v drugih vlogah pri različnih lokalnih in evropskih projektih s področja industrijske uporabe interneta stvari (IoT), kjer sva spoznala tudi druge člane sedanje ekipe. Gre za skupino petih posameznikov, ki gojimo strast do robotike in inovacij, zato smo se odločili ustvariti lastno podjetje ter vse svoje znanje, trdo delo, vztrajnost in zaupanje drug v drugega usmerili v prototipiranje in inoviranje industrijskih robotov.

Pri tem nas je vodila želja dokazati, kaj z novodobnimi tehnologijami lahko naredimo v industrijskem okolju in kakšne koristi take inovacije lahko ustvarijo širši populaciji s tem, ko povečajo konkurenčnost podjetij, ki so glavni uporabniki industrijskih robotov. Ideje smo uresničili v praksi.

In ste začeli načrtovati pametnega industrijskega robota?

V procesu inoviranja smo opredelili ključne izzive proizvodne industrije in razvoj usmerili v preobrazbo le-teh v poslovne priložnosti. Pri tem nam je ob strani stala japonska korporacija Yaskawa, ki je našo inovacijo predstavila na prestižnem dogodku, kjer so bili prisotni tako vodstveni kadri podjetja kot ključni kupci. Naša rešitev jih je prepričala, sledili so številni mednarodni sestanki za vzpostavitev dolgoročnega sodelovanja, pogovor s potencialnimi kupci in globalnimi investitorji. Leto dni pozneje je rezultat že znan – komercialni izdelek X-1, ki je prvi pametni industrijski robot na svetu.

So veliki proizvajalci industrijskih robotov na področju digitalizacije svojih rešitev in uvajanja umetne pameti zaspali?

V zadnjih letih beležimo zelo veliko rast prodaje industrijskih robotov, zato se večina korporacij osredotoča na proizvodnjo in dobavo prodajnega programa končnim kupcem. Podjetje RoboticsX je poslovno priložnost prepoznalo drugje, in sicer v usmeritvi v inovacije in razvoj digitalizacije industrijske robotike – torej področja, ki v zadnjih letih ni beležil visokih vlaganj ali bil deležen posebne pozornosti proizvajalcev robotov.

Vas drugi proizvajalci robotov lahko hitro ulovijo? Ne nazadnje v razvoj lahko »vržejo« več milijonov denarja in vojsko inženirjev?

[smeh] Če bi to držalo, bi že vse korporacije, vsekakor pa Google, Facebook, Twitter, Apple in podobne družbe, že zdavnaj razvile govorečega mačka. Danes je v ospredju digitalizacija sveta, ki temelji na širokih kompetenčnih znanjih, hitrosti inoviranja in sprejemanja odločitev, mednarodnih podjetniških izkušnjah ter dostopu na mednarodne in globalne trge. V teh razmerah zmaguje sposobnost hitrega prilagajanja izdelkov in tehnologij, notranje organizacije in organizacijskega okolja z namenom zadovoljevanja vsak dan spreminjajočih se potreb sodobnega kupca. Najboljša napoved prihodnosti je ustvarjanje le-te.

V sodobnih okoljih pa stari rek, da veliki hrustajo majhne, ne velja več, saj ga zamenjuje drug vidik. Zdaj hitri »žrejo« počasne. Kompleksnost sedanjih inovacij je tolikšna, da od podjetja, ki želi razviti pametnega robota, zahteva zelo veliko kompetenčnih znanj iz programskega, strojnega in komunikacijskega sveta, ki jih naša ekipa seveda ima. In ima ideje o tem, kaj naj bi robotska pamet sploh bila in kako jo razviti. Hitro nas tudi velikani ne morejo ujeti, saj pri tej vrsti razvoja korakov ne moreš preskakovati.

Kakšni so bili in so vaši razvojni cilji? Ste jih že dosegli?

Lahko rečem, da smo v zadnjem letu in pol naredili zelo velik napredek v inoviranju in tehnologijah kot tudi prilagajanju teh rešitev industrijskemu okolju. Industrijsko okolje velja za zelo zahtevno, kompleksno, regulirano ter zaprto za širšo javnost, zato smo se razvojniki spopadli s številnimi izzivi. Pametnega robota X-1, prvi večji cilj, smo izdelali, letos ga čakajo obsežna testiranja v proizvodnih okoljih družb iz avtomobilske industrije. A razvoj se ne ustavlja. Podjetje RoboticsX zbira dodatna investicijska sredstva, ki jih bo porabilo za vzpostavitev razvojnih centrov v Sloveniji in Nemčiji.

Kje, na katerem področju sicer vidite še največ rezerv?

Na tehničnem področju so največje nedorečenosti, s tem pa tudi rezerve, na področju industrijske komunikacije. Menimo, da s sedanjimi industrijskimi komunikacijskimi protokoli oziroma paradigmami izmenjave informacij ni mogoče uspešno preiti v dobo industrije 4.0, hkrati pa so ti protokoli hrbtenica sedanjih proizvodnih procesov.

Izkušnje so nas naučile, da starih konceptov ne moremo uspešno prilagoditi na nove paradigme. Naj ponazorim z vprašanjem: »Kako prilagodimo ATM na IP-paradigmo?« Na tem področju potrebujemo veliko več sodelovanja med uveljavljenimi igralci in novimi podjetji z znanji internetnih tehnologij.

Poudaril bi izziv glede kompetenc in izkušenj razvojnih inženirjev. Za uspešne inovacije na področju digitalizacije industrije potrebujemo inženirje s kombinacijo znanj s področja programske opreme, avtomatizacije proizvodnje in proizvodnih procesov. Tu nam zelo primanjkuje ljudi, pri tem pa Slovenija ni bistveno drugačna od preostalega razvitega sveta. Na nedavnem dogodku IoT, namenjenem študentom tehničnih strok, je med 150 udeleženci le en potrdil, da prepozna ključne besede, ki se uporabljajo v industrijski informatiki in avtomatizaciji.

Glavne rezerve so na področju kapitala. Industrijske rešitve so kapitalsko intenzivne in tudi pri naši rešitvi ni dosti drugače. Za uspešen preboj na področju inovacij v digitalizaciji industrije so potrebna velika vlaganja in prav zato intenzivno iščemo kapitalskega vlagatelja.

Koliko sredstev bo zahteval razvoj poslovanja in kako jih boste pridobili?

Za uspešno pridobitev investicije bo nujen lastniški vstop investicijskega partnerja, to pomeni, da bodo naši investitorji postali tudi solastniki podjetja. Želimo si pridobiti strateškega industrijskega partnerja, ki bo poleg kapitalnih sredstev družbo RoboticsX podprl tudi z dostopom do industrije. Industrijsko okolje zahteva zelo velika vlaganja, zato je želena višina investicije večmilijonska, torej osemmestna številka.

Kot visokotehnološko podjetje bomo sredstva primarno investirali v tehnološki razvoj našega robota X-1, kar pomeni predvsem vzpostavitev visokotehnoloških razvojnih centrov, graditev kompetenčnih inženirskih znanj ter razvoj mednarodne prodajne mreže. Gradnja uspešne organizacije je velik izziv ter hkrati ključni dejavnik za uspeh podjetja RoboticsX. Naša filozofija je, da so kadri in znanje največja vrednost podjetja, zato morajo vse odločitve podpirati tako razmišljanje.

V prihodnjih mesecih se boste verjetno kadrovsko močno okrepili. Kakšne so vaše želje, kakšne profile oziroma znanja inženirjev in razvijalcev boste iskali?

Kot tehnični direktor se veselim dejstva, da bomo v prihodnosti zaposlili še več kakovostnih inženirjev. Zanimajo nas predvsem kadri, ki imajo izkušnje iz industrijske procesne avtomatizacije, razvoja spletnih tehnologij, kibernetske varnosti, komunikacijskih protokolov in povezljivosti, iščemo pa tudi inženirje, ki poznajo razvoj umetne inteligence, avtonomnih sistemov in samoučljivih sistemov.

Katera dosedanja »lekcija« v podjetju RoboticsX se vam je najbolj vtisnila v spomin?

Lahko bi povzel kar izjavo Margared Mead, ki pravi, da nikoli ne smeš dvomiti o tem, ali majhna skupina zavzetih ljudi lahko spremeni svet. Prva ovira za vstop v svetovni razred industrijskih rešitev je namreč tako visoko postavljena, da večina ljudi ne vidi vrha in sploh ne začne plezati. V letu in pol je tudi naša ekipa pokazala svetu, kaj zna in zmore, verjamem pa, da gremo še više, čisto do vrha.

Veliko strokovnjakov vas že povezuje z Yaskawo, ta v Sloveniji gradi novo tovarno robotov. Se vaši načrti dopolnjujejo ali križajo z dejavnostjo podjetja Yaskawa v Sloveniji in njenimi načrti?

Naši načrti se absolutno dopolnjujejo. Sodelovanje z Yaskawo je dolgoročno in strateško, pripravili smo strategijo, ki bo omogočala izboljšanje konkurenčnosti Yaskawe na mednarodnih trgih ter razvoj družbe RoboticsX na tehnoloških področjih, na katera Yaskawa v preteklosti ni segala. Slovensko znanje v robotiki je zelo cenjeno in napredno. Veseli nas, da pomagamo graditi prepoznavnost Slovenije v robotiki.