Po stabilizaciji poslovanja je cilj rast prihodkov

Pogovor z Arnom Schusterjem, direktorjem Adrie Airways.

Objavljeno
21. april 2017 23.56
Maja Grgič
Maja Grgič

Zgornji Brnik – »Adria Airways (AA) ima edinstven položaj na regionalnem trgu in mislimo, da ji lahko v prihodnje uspe, če bo okrepila položaj regionalnega prevoznika,« pravi Arno Schuster, direktor AA, ki je že dobro leto v nemški lasti. Konkretnih odgovorov o poslovanju družbe pa od njega nismo dobili.

Adria Airways je ob privatizaciji pred dobrim letom dobila štiri milijone evrov svežega denarja. Kako je torej poslovala v letu 2016, potem ko je imela leta 2015 več kot 9 milijonov evrov izgube?

Poslovni rezultati za leto 2016 se revidirajo, tako da jih še ne morem razkriti. Lahko pa rečem, da smo dosegli napredek glede na leto 2015 tako pri stroških kot pri prihodkih. Seveda pa je prvo leto prestrukturiranja zelo zahtevno tako za zaposlene kot za podjetje samo. Minulo leto je bilo zelo zahtevno, naš glavni cilj je bil stabilizacija poslovanja.

Lahko vendarle v grobem poveste poslovne rezultate, četudi nerevidirane? Ste leto sklenili pozitivno?

To bomo komentirali, ko bomo imeli revidirane rezultate.

Slišati je, da je tekoče poslovanje negativno in da ste pozitivno poslovali zaradi drugih prihodkov?

Poslovanje AA je zelo ciklično tako v zimski kot letni sezoni. Pozimi imamo nižje prihodke in višje v času poletnega urnika. Kar zadeva letošnje poslovanje, lahko rečem, da je v skladu z načrtom. V prvih treh mesecih smo število potnikov povečali za več kot osem odstotkov oziroma na 227.580, kar je posledica naše poslovne strategije – to je potnikom ponuditi najudobnejši način potovanja. Tukaj smo naredili kar nekaj pomembnih prilagoditev. Ena je naš urnik letov, saj smo povečali število letov do naših destinacij, kar vodi v boljše povezave za potnike in boljši produkt za naše stranke.

Drugo, kar je prispevalo k temu izboljšanju, je čas za prestop med leti, kjer smo naredili prilagoditve in tako ta čas za balkanske destinacije zelo skrajšali, in sicer z dveh ur na 25 minut. Sicer pa povprečen prestopni čas na Brniku znaša 55 minut. Ko gledamo letalski trg, ugotavljamo, da ima AA zelo močen položaj regionalnega prevoznika, vendar je treba stranki ponuditi najbolj udoben produkt. Skupaj s Fraportom Slovenija (Aerodromom Ljubljana) si prizadevamo čim bolj skrajšati čas potovanja – od točnosti poletov in kratkih prestopnih časov do prevoza na letališče, parkiranja, mobilnih letalskih kart itd. Če vse to povežemo, dobimo zadostno količino udobnosti.

Ali je res, da ste blagovno znamko Adria Airways prodali njenemu lastniku in jo zdaj od njega najemate?

Tega ne morem komentirati.

Zanikate pa tudi ne.

Kot sem rekel, tega ne morem komentirati.

Neuradno je mogoče izvedeti, da zamujate s plačili. Menda plačujete preletne takse, terminalnih pa ne. Dolgovali naj bi Fraportu Slovenija, Kontroli zračnega prometa, Petrolu za gorivo … Ali to drži?

Z različnimi partnerji imamo različne dogovore glede plačilnih rokov in smo z našimi dobavitelji tudi ves čas v stiku.

Eden izmed problemov Adrie v preteklosti je menda bil, da ni mogla dobiti revolving kredita za uravnavanje likvidnosti. Se je to z novimi lastniki in vodstvom spremenilo?

Lahko rečem, da verjamemo v trajnostni poslovni model in financiranje prek višjih prihodkov, ki jih večinoma ustvarimo poleti. Na splošno bo fokus na obeh naših poslovnih področjih – tako rednih kot čarterskih letih, da bomo v visoki sezoni ustvarili dovolj prihodkov za likvidnost skozi vse leto. To je naš načrt, ki ga zasledujemo, in kot sem rekel, smo število potnikov povečali že v nizki sezoni. In glede na povpraševanje, ki ga imamo že za polete tako pri čarterskih kot rednih poletih, letos pričakujemo uspešno leto.

Tudi lastniki Fraporta Slovenija so Nemci. Kje potekajo pogovori z njimi na Brniku ali v Frankfurtu? Je Fraport Slovenija res zaostril pogoje do AA, ki so bili v preteklosti menda precej prijazni?

Glede nacionalnosti lahko rečem, da je AA slovenska družba s slovenskimi zaposlenimi in večinoma slovenskimi potniki, tako da se počutimo zelo slovensko. Odnosi z Aerodromom Ljubljana so dobri. Z njimi imamo odprt dialog o tem, kako lahko skupaj doseči rast letališča, ki je hub in kako strankam zagotoviti najboljšo možno izkušnjo. Skupaj delamo tudi na urniku letov, da bi ta bil, kot sem že omenil, najbolj ugoden za potnike. Mislim, da je bolj kot lastništvo pomemben skupni cilj Fraporta in AA za povečevanje potnikov na Brniku.

Torej pogovori med Aerodrom in AA potekajo na Brniku in ne v Nemčiji?

Z vodstvom Fraporta Slovenija, ki je le nekaj metrov vstran, smo v dnevnih stikih in to zelo cenimo.

Po marčevski stavki pilotov ste v začetku aprila dosegli dogovor z njimi. Kaj ste se dogovorili s piloti? Znano je, da so zahtevali ohranitev pravic, nato pa se je omenjalo celo 35-odstotno znižanje njihovih plač.

Kolektivno pogodbo s piloti smo podpisali v torek. Imeli smo zelo konstruktivne dogovore s sindikatom in verjamemo, da bo dogovor prinesel AA dolgoročno stabilnost in priložnost za rast.

Za kakšno obdobje ste tokrat podpisali kolektivno pogodbo? Tudi tokrat za eno leto?

Gre za dolgoročen dogovor.

Kaj pa predvideva ta dogovor? Ste pilotom znižali kakšne pravice oziroma bonitete. Kot je mogoče izvedeti, so Adrijini piloti doslej leteli precej manj kot v drugih letalskih družbah, so pa imeli več vzletov in pristankov, ki naj bi bili bolj stresni. Kaj se bo torej spremenilo?

Lahko le povem, da smo prišli do dogovora, ki je dober za družbo in za pilote.

Torej ne želite povedati, ali se bodo pravice pilotov kaj zmanjšale?

Tega ne komentiramo.

Kaj pa je s kolektivno pogodbo kabinskega osebja, ki se je prav tako iztekla konec marca?

Tudi tukaj smo v sredo zvečer podpisali kolektivno pogodbo z daljšo veljavnostjo. Iščemo dolgoročne rešitve, ki bodo AA omogočile rast, potnikom pa stabilnost.

Je K4 Invest ob nakupu AA dal kakšne zaveze glede ohranitve števila zaposlenih?

Kot izvršni direktor moram zagotoviti stabilne pogoje dela za vse zaposlene. In to je cilj, ki ga zasledujemo. Ves čas iščemo tudi nove kadre, ki bodo lahko skrbeli za potrebe naših strank.

Koliko letov je, če se tako izrazim, povsem od Adrie, koliko pa v sodelovanju z drugimi letalskimi družbami? To sprašujem zato, ker to na koncu vpliva na višino prihodka, ki ga od leta dobi Adria.

AA je članica združenja Star Alliance, ki je najuspešnejše združenje letalskih družb na svetu. S tem lahko našim potnikom ponudimo dostop do 28 najboljših letalskih družb na svetu. Mi lete izvajamo kot glavni hub v srednji Evropi in jih, kot je v navadi v Star Alliance, ponujamo tudi pod skupno oznako in s tem bomo tudi nadaljevali. Za nas je namreč na koncu dneva pomembno strankam omogočiti pot v svet in za regionalnega prevoznika to ni mogoče brez sodelovanja z letalskimi družbami po svetu. Za AA je zelo dragoceno, da smo lahko del te skupnosti.

Omenili ste poudarek na balkanskih destinacijah. Katere od teh bodo za AA ključne?

Bazo imamo v Prištini, kjer imamo dnevne lete, povečali smo pogostost letov v Sarajevo in Podgorico, prav tako pa ponujamo lete v Tirano. Za nas je to zelo pomemben segment, saj verjamemo, da ima AA v celotni balkanski regiji velik ugled med strankami. Tako da naš cilj je po eni strani zagotavljati povezave do velikih letališč, kot so Frankfurt, Zürich, Amsterdam, Pariz, po drugi strani pa omogočati povezave do balkanske regije, kjer vidimo možnosti za rast.

Koliko pa je AA lani izgubila zaradi rahlo nepričakovane prekinitve sodelovanja z estonsko Nordico?

Sodelovanje z Nordico se je začelo, še preden smo vstopili v podjetje. Namen sodelovanja je bil izvajati lete za Nordico neposredno iz Talina, z njimi smo še vedno v tesnih stikih, saj imamo enake tipe letal, tako da nimamo problemov pri sodelovanju z njimi.

Da, ampak odpoved tega sodelovanje je gotovo vplivala na poslovanje AA. Niste odgovorili, kako?

Sodelovanje z Nordico je bilo mišljeno za določen čas, dokler ne bodo mogli sami zagotavljati letov.

Torej ne želite razkriti podatkov o tem, zdaj namreč za Estonce leti poljski Lot. V začetku aprila je z Brnika v Amsterdam začel leteti nizkocenovnik Transavia. Kaj to pomeni za AA, ki prav tako leti v Amsterdam?

AA se usmerja v udobje. Mi med tednom ponujamo kar nekaj letov, saj smo povečali frekvenco. Drugo vprašanje je cena. Vidimo, da cena, ki jo potniki plačajo pri nizkocenovnikih, ni tisto, kar je mogoče videti na oglasih, saj je pogosto povezana z dodatnimi stroški. Verjamemo, da imamo tudi na tej relaciji konkurenčen produkt, kar kaže tudi povpraševanje po tej relaciji.

Večkrat ste omenili udobje, pri čemer ne gre le za pogostost in povezavo samih letov, ampak tudi za drugo ponudbo, kot sta hrana in pijača na letalu, ki ste jo ukinili, zdaj ste uvedli tudi doplačila za oddano prtljago. Kakšna je politika AA na tem področju in kakšne spremembe še lahko pričakujejo potniki?

V poslovnem razredu ponujamo poln servis, v ekonomskem razredu pa vodo, medtem ko je prigrizke mogoče kupiti. Odzivi, ki smo jih dobili od potnikov, kažejo, da to zanje ni nujno. Mi želimo strankam ponuditi celoten sveženj podpore: to je pomoč pri rezervaciji, od lani pa tudi spletno prijavo in izdajo mobilnega vstopnega kupona. Stranke lahko prek mobilnih kart tudi obveščamo o spremembah. Od strank dobivamo pozitivne odzive.

Začela se je poletna sezona, lahko poleg Manchesterja pričakujemo kašne novosti v letih? Kakšne nove destinacije?

Ves čas proučujemo možnosti za nove destinacije in nove trge. Trenutno smo bolj usmerjeni v izpopolnjevanje obstoječih letov. Kot sem rekel, smo dodali lete v Amsterdam, Sarajevo in Podgorico ter na Dunaj ob sobotah.

Precej zasedeni so tudi leti v Varšavo. Kakšno je tukaj sodelovanje s poljskim Lotom?

Z Lotom imamo deljenje lete. Varšava ostaja pomembna destinacija v Adrijini mreži, ne le zaradi povezovanja Slovenije z Varšavo, ampak tudi povezav na druge destinacije, ki jih iz Ljubljane ni.

Zagreb je nedavno dobil nov terminal. Poudarjate udobje za potnike, letališče na Brniku pa je majhno in skromno, zato me zanima, kako pomembno bi bilo za Adrio, da bi letališče Jožeta Pučnika dobilo nov terminal, ki se zdaj vendarle napoveduje?

O načrtih glede terminala ne morem povedati nič. Kar zadeva potnike, pa lahko rečemo, da je letališče Brnik za naše potnike priročno, saj so lahko hitro na letališču in pri izhodu za na letalo.

AA je v postopku prestrukturiranja, po drugi strani pa je 4K Invest sklad. Zato me zanima, kdaj pričakujete, da bo družba prestrukturirana in kdaj bi se iz nje lahko lastniško umaknili?

Prvo leto je bilo usmerjeno v stabilizacijo poslovanja, to leto pa v rast posla in izboljševanje kakovosti. Seveda prestrukturiranja ni mogoče narediti čez noč in pri tem smo na dobri poti.

Kako dolgo pa ponavadi 4K Invest ostane v svojih naložbah?

Tega ne morem komentirati. V nekaterih podjetjih pa je prisoten tudi osem let.