Nazaj na Siol.net

TELEKOM SLOVENIJE

Matic Tomšič

Sobota,
24. 2. 2018,
17.14

Osveženo pred

6 let, 2 meseca

Termometer prikazuje, kako vroč je članek. Skupni seštevek je kombinacija števila klikov in komentarjev.

Termometer prikaže, kako vroč je članek. Skupni seštevek je kombinacija števila klikov in komentarjev.

Thermometer Blue 1,59

1

Natisni članek

digizgodbe Nissan

Sobota, 24. 2. 2018, 17.14

6 let, 2 meseca

Zgodba o Nissan.com: kako je mali človek premagal veliko korporacijo

Matic Tomšič

Termometer prikazuje, kako vroč je članek. Skupni seštevek je kombinacija števila klikov in komentarjev.

Termometer prikaže, kako vroč je članek. Skupni seštevek je kombinacija števila klikov in komentarjev.

Thermometer Blue 1,59

1

Kupec novega avtomobila, ki želi na spletu preveriti ponudbo japonskega proizvajalca Nissan, se bo ob morebitnem obisku spletne strani nissan.com počutil, kot da se je po nesreči znašel v internetnem časovnem stroju. Na naslovu nissan.com namreč ni nobenega avtomobila, temveč spletišče zelo zastarelega videza, ki opozarja na enega od najbolj znanih sodnih bojev v zgodovini interneta. 

Takole je videti spletna stran nissan.com. Namesto avtomobilov na njej najdemo poglobljeno zgodbo o tem, kako je velika korporacija napadla podjetnika, ki je imel napačen priimek, in opozorilo, da se to lahko zgodi vsakemu človeku. | Foto: zajem zaslona/Diamond villas resort Takole je videti spletna stran nissan.com. Namesto avtomobilov na njej najdemo poglobljeno zgodbo o tem, kako je velika korporacija napadla podjetnika, ki je imel napačen priimek, in opozorilo, da se to lahko zgodi vsakemu človeku. Foto: zajem zaslona/Diamond villas resort

Na spletni strani nissan.com obiskovalec niti enega avtomobila ne bo našel zato, ker ta internetni naslov ne pripada japonskemu avtomobilskemu velikanu Nissanu, temveč podjetniku, ki živi v Združenih državah Amerike. Njegovo ime je Uzi Nissan

Uzi Nissan je poslovnež izraelskih korenin, ki je leta 1991 ustanovil podjetje Nissan Computer Corporation, prek katerega je prodajal računalniško opremo in ponujal različne računalniške storitve.

To je bilo že Uzijevo tretje podjetje, ki ga je poimenoval kar s svojim priimkom. Pred tem je popravljal avtomobile (Nissan Foreign Car) in prodajal avtomobilske dele (Nissan International).  |  Foto: ncchelp.org | Foto: To je bilo že Uzijevo tretje podjetje, ki ga je poimenoval kar s svojim priimkom. Pred tem je popravljal avtomobile (Nissan Foreign Car) in prodajal avtomobilske dele (Nissan International). | Foto: ncchelp.org

Da bi podjetje Nissan Computer Corporation doseglo več strank, je Uzi leta 1994 kupil in registriral spletno domeno nissan.com. Čeprav je bil svetovni splet takrat še v plenicah in ga je uporabljal komaj kdo, je Uzi verjel, da bo v prihodnosti postal zelo pomemben del posla. 

Ni se zmotil. Oktobra leta 1999, ko je spletno stran imelo praktično vsako podjetje, ki je dalo kaj nase, je pri Uziju Nissanu zazvonil telefon. Na drugi strani je bil "pravi" Nissan. Japonski avtomobilski koncern je po dolgih letih ignoriranja spletne prisotnosti sklenil, da jo potrebujejo, in Uzija vprašal, koliko denarja želi za domeno nissan.com.

Uzi je večkrat poudaril, da "ni na prodaj", a to ni bil odgovor, s katerim bi bili pri Nissanu zadovoljni. Decembra 1999 so zoper Uzija Nissana vložili tožbo, kot glavni razlog zanjo pa so navedli tako imenovani cyber-squatting: Uzi naj bi domeno kupil pred njimi in jih zdaj izsiljeval, da bi za nissan.com iztržil čim več denarja. 

Ne le, da se beseda Nissan v hebrejščini pojavlja precej pogosto in je pogost judovski priimek, marsikdo v času, ko je Uzi ustanovil podjetje Nissan Computer Corporation, sploh še ni vedel, da je Nissan tudi ime avtomobilske znamke. V ZDA, kjer je Nissan tožil Uzija Nissana, je japonsko podjetje svoje avtomobile namreč dolgo prodajalo pod znamko Datsun. Čeprav so to ime tam opustili sredi osemdesetih let prejšnjega stoletja, so bili ti avtomobili vsaj še desetletje znani kot datsuni, v precej krajih pa jih je bilo še vedno mogoče kupiti v salonih Datsun, ne Nissan.  | Foto: Reuters Ne le, da se beseda Nissan v hebrejščini pojavlja precej pogosto in je pogost judovski priimek, marsikdo v času, ko je Uzi ustanovil podjetje Nissan Computer Corporation, sploh še ni vedel, da je Nissan tudi ime avtomobilske znamke. V ZDA, kjer je Nissan tožil Uzija Nissana, je japonsko podjetje svoje avtomobile namreč dolgo prodajalo pod znamko Datsun. Čeprav so to ime tam opustili sredi osemdesetih let prejšnjega stoletja, so bili ti avtomobili vsaj še desetletje znani kot datsuni, v precej krajih pa jih je bilo še vedno mogoče kupiti v salonih Datsun, ne Nissan. Foto: Reuters

Uzi Nissan je prvo bitko na sodišču dobil, a to je bil šele začetek kalvarije, ki se je nato vlekla dolgih osem let. Vedno, ko je že mislil, da je pravnega boja vendarle konec, saj so sodniki vsakič razsodili v njegov prid, je Nissan udaril z novo tožbo. 

Nissan se je z Uzijem večkrat poskusil pogoditi zunaj sodišča, a so mu ponudili premalo denarja. Težava ni več bila, da bi za domeno nissan.com zahteval premalo denarja. Po žepu so ga močno udarili sodni stroški, ponudbe Nissana pa niso bile dovolj visoke, da bi jih pokril.

Uzi Nissan meni, da ga je branjenje spletne strani nissan.com v osmih letih stalo okrog tri milijone ameriških dolarjev. Ne le, da je moral plačevati odvetniške storitve, močno je trpel tudi njegov posel. Ljudje niso želeli blaga in storitev prodajalca, ki se je ravsal z enim od največjih proizvajalcev avtomobilov na svetu. Obenem tudi Uzi sam ni imel časa za ukvarjanje s svojimi podjetji, saj ga je ogromno namenil študiju sodne literature. Obravnave so bile na sporedu namreč vsak teden. Na fotografiji je Uzi Nissan med enim od zelo redkih intervjujev, v katerega je privolil leta 2006. | Foto: YouTube Uzi Nissan meni, da ga je branjenje spletne strani nissan.com v osmih letih stalo okrog tri milijone ameriških dolarjev. Ne le, da je moral plačevati odvetniške storitve, močno je trpel tudi njegov posel. Ljudje niso želeli blaga in storitev prodajalca, ki se je ravsal z enim od največjih proizvajalcev avtomobilov na svetu. Obenem tudi Uzi sam ni imel časa za ukvarjanje s svojimi podjetji, saj ga je ogromno namenil študiju sodne literature. Obravnave so bile na sporedu namreč vsak teden. Na fotografiji je Uzi Nissan med enim od zelo redkih intervjujev, v katerega je privolil leta 2006. Foto: YouTube

Uzi Nissan je končno zmago vendarle slavil septembra 2007, ko je sodišče odločilo, da Nissanove tožbe nimajo prave podlage. Uzijeva zmaga je bila sicer pirova, saj je za pravdanje izgubil ogromno časa in denarja, njegov posel pa je skoraj propadel. 

Nissan proti Nissanu je pozneje postal eden od najbolj odmevnih sodnih primerov v zgodovini interneta in material, ki ga proučujejo na nekaterih najbolj znanih pravnih visokošolskih ustanovah (univerza Yale, na primer).

Uradna spletna stran korporacije Nissan je danes doma na naslovu www.nissan-global.com. | Foto: zajem zaslona/Diamond villas resort Uradna spletna stran korporacije Nissan je danes doma na naslovu www.nissan-global.com. Foto: zajem zaslona/Diamond villas resort

Na spletni strani nissan.com je mogoče prebrati tudi več kot 10 tisoč pisem podpore, ki jih je Uzi prejel med sodnim bojem z Nissanom in po njem. 


Preberite tudi: 

Korporacije mu ponujajo gore denarja, a se ne da

Ne spreglejte