Tudi tokrat smo na Izvoznem fokusu poslovnežem, ki poslujejo v tujini, dali možnost, da svoje izkušnje in praktične nasvete predstavijo udeležencem dogodka, saj verjamemo, da je prenos informacij in idej v živo pomemben del našega projekta Izvozniki.si. Ta je po mnenju Mojmirja Mraka precej pripomogel k temu, da so izvozna podjetja prepoznana kot nosilec gospodarskega razvoja Slovenije.
»Največja gospodarska rast je bila dosežena lani, letos je že nekoliko manjša, vsako naslednje leto pa bo še nekoliko manjša,« razloži Mojmir Mrak in doda, da je svetovno gospodarstvo danes bolj multipolarno, kot je bilo pred zadnjo krizo, finančni sektor pa je precej bolj kapitaliziran in nadzorovan, a obeti vseeno niso tako pozitivni.
Negotovosti v svetovnem gospodarstvu so se izrazito povečale
Današnje razmere, deset let po zlomu Lehman Brothers, so po njegovem mnenju predvsem rezultat štirih dejavnikov. Prvič, centralne banke so znižale obrestne mere in popravile bilance. Drugič, države so stabilizirale gospodarsko okolje z državno pomočjo, zato so narasli njihovi dolgovi . Na gospodarsko rast je vplivala obuditev domače porabe in obnovilo se je sodelovanje na globalni ravni, a žal ni dolgo trajalo in danes so razmere že precej drugačne.
»Negotovosti se za zdaj izražajo le v obliki novic, bodo pa prej ali slej dobile realen odziv na finančnih trgih in prek teh tudi na gospodarskih kazalnikih realnega sektorja,« napoveduje Mrak in pri tem vidi ključna tveganja v ekonomsko-političnih konfliktih in možnosti razpada geopolitičnega sistema, vzpostavljenega po drugi svetovni vojni. Dolg držav in gospodinjstev je danes precej večji, kot je bil pred krizo, zato je manevrskega prostora veliko manj, še doda.
»Dvig obrestnih mer v ZDA pomeni odliv kapitala iz vzpenjajočih se držav in krepitev dolarja. To povzroča tečajna tveganja, kar lahko spremljamo v Argentini in Turčiji. Prekinjen je neto dotok kapitala v državo in znižanje vrednosti valut, kar bo povzročilo tudi bančno krizo v teh državah in dolžniško krizo,« pojasni Mojmir Mrak in doda, da je bila prejšnja kriza posledica slabosti finančnega sektorja, nova bo verjetno posledica geostrateških razlogov in protekcionizma z valutnimi vojnami. V EU največje tveganje vidi v Italiji, ki ima velik javni dolg in majhno gospodarsko rast.
Kako prodreti v tako strateško in zaščiteno panogo, kot je energetika
Osrednji gost pogovora je bil Peter Novak (Kolektor Etra), s katerim je tekel pogovor, kako so pred več kot 20 leti sprejeli odločitev o tržni usmeritvi in ciljnih trgih, kako so izbirali sodelavce za mednarodni uspeh in kako se razlikujejo od mednarodnih konkurentov, ki so nekajkrat večji od njih. Polovico svetovnega trga namreč oskrbujejo štiri svetovne korporacije, drugo polovico pa si deli približno 200 proizvajalcev. Trenutno pokrivajo dva odstotka evropskega povpraševanja in pol odstotka svetovnega.
Letošnji zmagovalec slovenskega izvoza ima 400 zaposlenih in 70 tisoč evrov dodane vrednosti na zaposlenega. Izvažajo v 28 držav, največ v Skandinavijo (Švedska pomeni četrtino izvoza), kamor jim je uspelo prodreti, ker so tržno odprti in gojijo pozitivno miselnost, ki išče dobre rešitve. Marsikje je energetika namreč strateška panoga, ki tujih investitorjev ne spušča blizu.
»Najpomembnejše je, da kupce prepričamo, da pridejo v tovarno, da vidijo naše visoke standarde. Potem jih ni težko prepričati o sodelovanju,« pove Novak, ki ima v svoji ekipi 18 prodajnikov. Trenutno imajo objavljen razpis še za enega, saj je eden iz ekipe letos postal direktor njihove nove srbske tovarne. Če se boste prijavili, morate vedeti, da je prodajni načrt lahko tudi 800 tisoč evrov.
Logistika, reorganizacija ponudbe in prodaje za mednarodni uspeh
»Vedno morate razmišljati, da vse, kar se lahko zgodi na poti, se bo tudi zares zgodilo,« je povedal Peter Waldenberger, avstrijski gost iz logističnega podjetja Gebruder Weiss. Z udeleženci je ob praktičnih primerih delil nasvete in opozarjal na pasti pri organizaciji mednarodnega transporta izdelkov. Od tega, kako urediti odnos, da ne bo težav v primeru poškodb, skritih poškodb ali izgube blaga, do tega, kaj morate narediti, da bo mednarodni transport vaših izdelkov ustrezno urejen zavarovan. »Ne verjamem, da se bo preboj na področju samovozečih vozil zgodil v prihodnjih desetih letih,« meni Waldenberger, bo pa prav gotovo pohitril prevoz, ko se bo zgodil.
Žan Menart iz idrijskega podjetja Smart Optometry, ki izdeluje digitalne rešitve za očesno nego, je predstavil, kako je podjetje svoj prvotni izdelek po pogovoru z uporabniki povsem spremenilo in doseglo več kot 40 tisoč novih strokovnih uporabnikov. Zdaj aplikacijo, ki je bila njihov primarni izdelek, podarijo, poslovni model pa so popolnoma spremenili in šele po več različicah začeli služiti z oglaševanjem. Rezultati tega so, da zdaj dnevno dobijo od 150 do 200 novih uporabnikov, večinoma zdravnikov in zaposlenih v zdravstvu. Z ameriškim farmacevtom Acucela so pred kratkim podpisali donosno pogodbo, ki ima samo v Švici zaposlenih 600 razvojnikov.
Na koncu je Rok Kokalj, ustanovitelj podjetja Nevron, skupaj z Mitjo Špendom iz Creatim Ržišnik Perc, dogodek sklenil z nasveti o reorganizaciji prodaje in oblikovanju digitalnih leadov na globalnem trgu. Podjetje Nevron, ki izvozi 95 odstotkov prometa, posluje na 20 globalnih trgih, kjer prek lastnega IPTV-razvoja zagotavljajo uporabo številnih interaktivnih storitev na TV-zaslonu in drugih uporabniških napravah. Pogosto tekmujejo z multinacionalkami z velikimi marketinškimi proračuni, zato so za uspeh potrebne posebne taktike. Njihova rast je približno 50 odstotkov na leto, zato so morali hitro standardizirati prodajo, poiskati ustrezno tehnologijo in pridobiti kvalificirane kadre. Največ težav so imeli sami z iskanjem piscev vsebin, na čemer še vedno intenzivno delajo. »Orodja so prekletstvo marketinga,« meni Špende in opozarja, da milenijci vse želijo reševati z aplikacijami. Treba je vedeti, kako se orodja pravilno uporabljajo, sicer so samo ovira in upočasnjujejo proces. Njihov cilj je preiti z izdelka na storitev.