Nazaj na Siol.net

TELEKOM SLOVENIJE

Srdjan Cvjetović

Sreda,
21. 6. 2017,
17.18

Osveženo pred

6 let, 6 mesecev

Termometer prikazuje, kako vroč je članek. Skupni seštevek je kombinacija števila klikov in komentarjev.

Termometer prikaže, kako vroč je članek. Skupni seštevek je kombinacija števila klikov in komentarjev.

Thermometer Blue 0,15

Natisni članek

propaganda ZDA Tajvan Kitajska Rusija Univerza v Oxfordu Donald Trump manipulacija bot javno mnenje družbena odgovornost Facebook Twitter volitve politična kampanja

Sreda, 21. 6. 2017, 17.18

6 let, 6 mesecev

Facebook in Twitter – orodji za manipulacijo javnega mnenja

Srdjan Cvjetović

Termometer prikazuje, kako vroč je članek. Skupni seštevek je kombinacija števila klikov in komentarjev.

Termometer prikaže, kako vroč je članek. Skupni seštevek je kombinacija števila klikov in komentarjev.

Thermometer Blue 0,15
Twitter | Foto Reuters

Foto: Reuters

Raziskava oxfordske univerze na vzorcu devetih držav je pokazala, da tako državne vlade kot posamezniki pogosto uporabljajo družbena omrežja za razširjanje laži, zavajajočih informacij in propagande.

Še več, izkazalo se je, da algoritmi družbenih omrežij Facebook in Twitter podpiraje tovrstne "laži, smeti in napačne informacije", ki jih je na teh družbenih omrežjih ogromno.

Načini manipulacij se med državami sicer razlikujejo: v Rusiji pomenijo okrog 45 odstotkov zelo dejavnih uporabnikov omrežja Twitter avtomatizirani boti, na Tajvanu pa so za namene kampanje proti predsedniku Tsai Ing-wenu ustvarili na tisoče močno usklajenih, vendar ne avtomatiziranih uporabniških imen, ki so širila propagando uradnega Pekinga.

Avtomatizirani uporabniki ustvarjajo umetno priljubljenost

Raziskovalci ugledne univerze v Oxfordu so proučili razmere v devetih državah: Braziliji, Kanadi, na Kitajskem, v Nemčiji, na Poljskem, v Rusiji, na Tajvanu, v Ukrajini in v ZDA.

Med preprostejšimi tehnikami manipulacije so voditelji raziskave opozorili na avtomatizirana uporabniška imena, ki na družbenih omrežjih všečkajo, delijo in objavljajo. Tako umetno ustvarjena priljubljenost pomaga propagandni vsebini prevladati nad pristno vsebino in argumentirano debato, so še posvarili.

Načini manipulacij se med državami razlikujejo. | Foto: Načini manipulacij se med državami razlikujejo.

"Proizvajanje konsenza"

Kot je opisal direktor raziskav omenjenega projekta Samuel Woolley, v ZDA temu rečejo "proizvajanje konsenza" – ustvarjanje iluzije priljubljenosti, ki nekemu političnemu kandidatu ustvarja preboj na področjih, kjer tega prej morda ni imel. Kot primer navaja dejavnost zdajšnjega ameriškega predsednika Donalda Trumpa: "Zasedel je osrednje mesto na odru, volivci pa so bili na to pozorni."

Woolley: Rusija je primer, kako z družbenimi omrežji nadzorovati ljudi

Raziskovalci so našli nekaj dokazov za institucionalno podporo uporabe botov, čeprav ponekod le kot poskus vodij političnih kampanj, a so ti kot orodje za manipulacijo priljubljeni tudi med posamezniki, so ugotovitve povzeli pri britanskem časniku The Guardian.

V Rusiji so, kot so še sklenili britanski raziskovalci, sprva razvili znanje digitalne propagande kot orodje za obravnavanje notranjih groženj in zatiranje nezadovoljstva s Putinovim režimom, danes pa svoje znanje s pridom uporabljajo po vsem svetu. Obtožbe njihove tovrstne vpletenosti v nedavne ameriške in francoske predsedniške volitve ostajajo, kljub zanikanju uradne Moskve, odprto vprašanje.

Woolley povzema: "Rusija je primer, kako zelo močan avtoritativen režim uporablja družbene medije za nadzor ljudi."

Facebook in Twitter bi morala ukrepati

Raziskava hkrati svari, da so upravitelji družbeni omrežij razmeroma nezainteresirani, kakšna vsebina se pojavlja in širi na njihovih omrežjih. Facebook namreč prepušča boj proti propagandi zunanjim (sicer neodvisnim) organizacijam, medtem ko Twitterjevi filtri uspešno lovijo komercialno obarvane vsebine, niso pa tako zelo učinkoviti pri omejevanju avtomatiziranih uporabniških imen, ki se ukvarjajo s politično dejavnostjo, so še opozorili avtorji raziskave, ki s svojimi ugotovitvami nameravajo v živo predstaviti tudi visokim uradnikom Facebooka in Twitterja.

Upajo namreč, da jih bodo tako spodbudili k odgovornejšemu in hitrejšemu ravnanju v zvezi s to problematiko, ki naj je ne bi več prepuščali skupnosti uporabnikov v samouravnavanje.

V Nemčiji je "previdnostna avtoriteta prevladala nad računalniško propagando". | Foto: Reuters V Nemčiji je "previdnostna avtoriteta prevladala nad računalniško propagando". Foto: Reuters

Nemčija z najboljšo preventivo, toda ...

Med raziskanimi devetimi državami so eno izmed njih navedli kot bistveno drugačno: Nemčijo. Tam so strahovi pred destabilizacijo prek interneta prehiteli pojav avtomatiziranih političnih napadov, kar je pripeljalo do sprejema pionirske in obenem vrhunske zakonodaje, ki od družbenih omrežij zahteva odgovornost za vsebine, ki se pri njih pojavljajo.

"Previdnostna avtoriteta je prevladala nad računalniško propagando. Namen je preprečevanje spletne in internetne manipulacije mnenj, kar je pomembnejše od reševanja prisotnih vprašanj," so med drugim zapisali britanski raziskovalci.

Obenem pa vendarle opozarjajo, da številnim ukrepom manjkajo legitimnost in primerni načini izvedbe, nekateri izmed teh ukrepov pa so nesorazmerni, če upoštevamo njihove posledice za svobodo izražanja.

Ne spreglejte