Kaj Prometeji prinašajo človeštvu?

Drevi bo ob 20. uri na velikem odru SNG Nova Gorica na ogled premiera plesne uprizoritve Prometej v koreografiji Michala Rynie in Nastje Bremec Rynia. Projekt je nastal v sodelovanju s SNG Nova Gorica, GO! 2025 ter ob podpori Mestne občine Nova Gorica in Ministrstva za kulturo Republike Slovenije. Je del uradnega programa GO! 2025, projekta Brezmejno telo - Borderless Body, v okviru katerega je v Novi Gorici nastal mednarodni plesni ansambel. Istoimenska predstava Brezmejno telo pa bo v solkanskem kamnolomu predstavljena julija.

Prometej mednarodnega ansambla MN Dance Company bo pod okriljem projekta Boderless Body - Brezmejno telo, dela uradnega 
programa EPK GO! 2025, premierno zaživel drevi v SNG Nova Gorica.  Foto: Jernej Humar
Prometej mednarodnega ansambla MN Dance Company bo pod okriljem projekta Boderless Body - Brezmejno telo, dela uradnega programa EPK GO! 2025, premierno zaživel drevi v SNG Nova Gorica.  Foto: Jernej Humar

V Prometeju poleg koreografov pleše še deset plesalcev, ki prihajajo iz Francije, Italije, Japonske, Makedonije, Nizozemske, Nove Zelandije, Slovenije, Švice in Švedske. Nastopa tudi Godalni kvartet Dissonance Ensemble iz Ljubljane. Uprizoritev raziskuje mit o prinašalcu ognja med ljudi, ukradenega sebičnim bogovom. Zaradi plemenite neustrašnosti pri kljubovanju božji nadoblasti, za prizadevanje za napredek, svobodo in resnico je Prometej postal reprezentativen lik razsvetljenstva, poln simbolike, umetniški lik, in navdih mnogim humanistom, umetnikom in znanstvenikom. Hkrati pa tudi svetoskrunec božjega reda, ki predstavlja tveganje pretiravanja ali nenamernih posledic, saj njegova prizadevanja lahko povzročijo tudi tragedijo. Sodobni Prometeji lahko torej ljudem prinesejo napredek, vendar ima ta pogosto dvojni učinek. Tudi uničujoč. Prometej in Pandora - z njeno skrinjico, polno tegob, nesreč in bolezni, so bogovi v tem mitu kaznovali ljudi - sta kot dve strani enega kovanca, dobro in slabo, vstopna in izstopna točka človeštva. Predvsem pa uprizoritev poskuša ugotoviti, kaj današnji Prometeji prinašajo človeštvu in kaj je pravzaprav tisto, kar človeštvo v tem zgodovinskem trenutku najbolj potrebuje.

O izkušnji ustvarjanja predstave in dela v mednarodnem ansamblu pripovedujejo tudi plesalci, ki se obenem predstavljajo v naši prilogi.

Ensemble Dissonance

Ansambel Ensemble Dissonance, čigar ustanovitelj in umetniški vodja je violončelist Klemen Hvala, sestavljajo uveljavljeni glasbeniki iz Ljubljane, ki delujejo v različnih komornih zasedbah, so nepogrešljivi gostje Festivala Ljubljana in člani Orkestra Slovenske filharmonije ter Simfoničnega orkestra RTV Slovenija. So profesorji na ljubljanski Akademiji za glasbo in samostojni glasbeni umetniki. Ansambel je promotor komorne glasbe na najvišji umetniški ravni: naroča nove skladbe, zlasti slovenskih skladateljev, sodeluje s svetovno znanimi umetniki in mladimi ustvarjalci ter promovira bogato glasbeno zgodovino mesta Ljubljane. Organizira lastni komorni cikel, koncertira po vsej Sloveniji in v tujini ter se posveča glasbenemu založništvu. Med zadnjimi večjimi diskografskimi dosežki ansambla je nominacija za nagrado Grammy 2025 za album Entourer. Programi Ensemble Dissonance so inventivni, drzni in povezujejo vsebine različnih glasbenih obdobij, slogov in žanrov. Ansambel tokrat prvič sodeluje s slovensko skladateljico in oblikovalko zvoka Matejo Starič, večletno sodelavko MN Dance Company, ter z belgijskim skladateljem Sebastianom Balom, ki je za uprizoritev Prometej napisal izvirno glasbo za godalni kvartet.

Alexander Belin

Sem 19-letni plesalec s Švedske. MN Dance Company je bila vroča tema v mojem prvem letniku Kraljeve švedske baletne šole pred tremi leti. Vedno me je zanimala fizičnost v njihovem delu ter prilagajanje vse bolj digitalnemu in globaliziranemu svetu. Ko sem izvedel za avdicijo, sem se takoj prijavil in v veliko čast mi je, da sem zdaj tukaj. Zame je zgodba o Prometeju zgodba o izdajstvu in egalitarizmu. Moj izziv v procesu, kot nosilcu vloge Zevsa, je razumeti čustva izdajstva tega boga, ki je Prometeja kaznoval za njegova dejanja. Vse to je bila poučna izkušnja in čudovito je bilo s prvega sedeža opazovati proces oblikovanja uprizoritve.

Nathan Dhugues

Star sem 20 let in prihajam iz Francije. Dve leti sem treniral v Mladinski baletni šoli v Ženevi, zdaj pa sem plesalec ansambla MN Dance Company. V delu s skupino uživam in to je moja prva profesionalna izkušnja, ki me je koreografsko in umetniško obogatila. Izjemno zanimivo se mi zdi, kako v uprizoritvi pristopimo k mitu, kako ga oživijo scenografija in vizija koreografov.

Rebecca Granzotto

Prihajam iz Italije, z MN Dance Company sodelujem od leta 2023 in ne bi mogla biti srečnejša, da sem sprejela to odločitev, saj Nastja in Michal nikoli nista dovolila, da bi bil proces dolgočasen in sta s svojimi ustvarjalnimi idejami ter načinom dela vedno presegla vsa moja pričakovanja. Delo na tem grškem mitu mi je omogočilo, da sem ga ponovno odkrila, videla v njem nekaj novega, aktualnega. Poleg tega mi je bila zamisel o vključitvi Kafkovega besedila v uprizoritev zelo blizu, saj je eden mojih najljubših pisateljev in je bil tudi izhodišče za mojo maturitetno nalogo.

Iva Ilievska

Prihajam iz Makedonije in ples je del mojega življenja, odkar pomnim. Po srednji baletni šoli, ki sem jo obiskovala v Srbiji, sem se pridružila MN Dance Company, kjer plešem eno leto. In vsak trenutek, ki ga preživim na vajah, je neverjeten. Njihova zavezanost umetniškemu in inovativnemu pripovedovanju zgodb mi je omogočila raziskovanje novih ustvarjalnih vidikov. Uprizoritev je vznemirljiva priložnost za odkrivanje globin človeške moči in se ukvarja s temami žrtvovanja in razsvetljenja. Občinstvu tudi omogoča, da najde skrito zgodbo ter svoj način doživljanja in razumevanja.

Eri Nishibara

Prihajam z Japonske in svojo kariero sem začela kot baletna plesalka. Delala sem v Romuniji, na Madžarskem, Nizozemskem in v Nemčiji, od leta 2021 pa sem članica MN Dance Company. Delo z njimi je v meni prebudilo dele, za katere nisem vedela, da obstajajo - zaradi česar je moje življenje bolj izpolnjujoče in radostno. V uprizoritvi imam vlogo Orla, ki je neposredna, zato upam, da bom s svojim plesom gledalce še globlje pritegnila v predstavo.

Manon Veenstra

Sem nizozemska študentka plesa in z MN Dance Company plešem v okviru svojega pripravništva. Plesati sem začela že zelo mlada in kmalu mi je bilo jasno, da želim to početi vse življenje. Po predprofesionalnem izobraževanju na Univerzi za umetnost Codarts v Rotterdamu na Nizozemskem sem nadaljevala diplomski študij sodobnega plesa na ZHdK v Zürichu v Švici. Zgodba o Prometeju me je spodbudila k razmišljanju o različnih temah v povezavi z globalnim razvojem dogodkov, pa tudi o svoji vlogi in kako se ta prevaja v moje življenje. Če sem iskrena, imam ob tem več vprašanj kot odgovorov, a dokler nanje poskušamo odgovoriti iskreno, verjamem, da je bila naša misija opravljena - vsaj zame. In ker me je vedno zanimala tudi glasba, je to, da nastopamo s štirimi neverjetnimi glasbeniki in opazujemo, kako glasba nastaja med ustvarjalnim procesom, čarobna izkušnja. Še posebej, ko se vsi elementi uprizoritve združijo.

Luka Vodopivec

Svojo plesno pot sem začel pri štirih letih, pri šestih pa sem začel plesati hip hop v izobraževalnem programu MN Dance Company in pozneje modern fusion, v katerega sem se takoj zaljubil. Po letih treningov sem se leta 2021 pridružil MN Dance Company kot profesionalni plesalec. Do leta 2024 sem plesal v številnih uprizoritvah, kot so Icarus, Perpetuum mobile, To the Moon and Back, Distanca in številne druge. Pri Prometeju sem užival tudi v procesu pomoči pri snovanju scenografije. Zelo sem navdušen in vesel, da lahko javnosti predstavimo novo stvaritev, pa tudi možnosti, da sem del prihajajoče prestolnice kulture GO! 2025.

Lucy Woodhouse

Prihajam z Nove Zelandije in med študijem na ZHdK v Zürichu opravljam pripravništvo v MN Dance Company. Biti plesalka v predstavi Prometej je bil zame zelo zanimiv izziv, v katerem sem lahko uporabila številne dele svojega plesnega in celo glasbeno-gledališkega znanja. Prav tako je bilo zelo navdihujoče videti to večmedijsko ustvarjanje in opazovati, kako se različni vidiki umetnosti na odru sestavljajo. V otroštvu sem vedno oboževala grške mite - kako se prepletajo, spreminjajo skozi čas in kako so vsa ta stoletja pozneje še vedno povezani s človeštvom. Všeč mi je, da obstajajo različne verzije mita o Prometeju. To je velik razlog, zakaj je ples tako odličen način za abstraktno predstavitev tega mita, saj resnično omogoča občinstvu, da oblikuje svoje mnenje.

Elia Zahnd

Prihajam iz Švice. Delo in ustvarjanje Prometeja je bilo navdihujoče potovanje. Mit o Prometeju je mogoče interpretirati na veliko različnih načinov, zato je tako brezčasen in lep. Fizično raziskovanje različnih čustev, tem in celo predmetov, kot sta škatla ali vrv, je ta ustvarjalni proces naredilo neverjetno vznemirljiv. Omogočil mi je, da sem se globoko povezal s temami projekta ter si kot umetnik in posameznik postavil izziv.

Stefania Pisapia

Plesati sem začela že zelo zgodaj, in sicer klasični balet in moderni ples. Lani sem se odločila poglobiti svoje znanje o sodobnem plesu, zato sem se udeležila nadaljevalnega tečaja v Vidmu in medtem spoznala MN Dance Company. Potem, ko sem bila del njihovega poletnega programa Summer Dance Intensive 2023 in 2024, sem dobila priložnost, da pri njih opravljam pripravništvo, tako da sem zdaj zaradi te pomembne izkušnje nekoliko bližje svoji veliki želji, da bi postala profesionalna plesalka sodobnega plesa.

Ana Kržišnik Blažica, Dramaturginja uprizoritve, SNG Nova Gorica


Najbolj brano