Težave na drugem tiru: Turki odhajajo, 2 TDK to zanika

Turški gradbinec Yapi Merkezi, ki je skupaj s Kolektorjem gradil 1,1 milijardo evrov vreden drugi tir železniške proge med Divačo in Koprom, odhaja iz Slovenije, je poročal danes necenzurirano.si. 2 TDK te navedbe zanika.

   Foto: Veronika Rupnik Ženko
Foto: Veronika Rupnik Ženko

LJUBLJANA > Po informacijah necenzurirano.si so namreč predstavniki Turkov vodstvo podjetja 2TDK, ki vodi gradnjo drugega tira, že obvestili, da svojega dela projekta ne bodo zmogli končati. Glavnino del naj bi tako prevzel Kolektor kot partner v konzorciju. Turki naj bi z manjšim delom operative ostali le še na odseku med Divačo in Črnim Kalom.

2 TDK: Turki ne zapuščajo projekta

Družba 2TDK je zavrnila navedbe portala Necenzurirano, da turški gradbinec Yapi Merkezi, ki s Kolektorjem gradi drugi tir, zapušča projekt. Projekt ob tem ostaja v okviru vrednosti iz noveliranega investicijskega programa, so zatrdili v 2TDK. Družba 2TDK je po pogajanjih uskladila pogodbene vrednosti z zakonsko obveznostjo plačila podražitev. "Družba je sklenila aneksa k pogodbama za prvi in drugi odsek s konzorcijem Kolektor CPG, Yapi Merkezi in Özaltin. Rok za dokončanje del se je spremenil in je določen konec marca 2026," so sporočili iz družbe.

Na drugem odseku se je s sklenjenim aneksom spremenila ocenjena pogodbena vrednost del, in sicer zaradi podražitev, kar je zakonska obveznost naročnika. "Nova pogodbena vrednost za drugi odsek znaša 250,97 milijona evrov brez DDV ali 23,29 milijona evrov več," so navedli.

"Če tega zaradi inflacijskih učinkov ne bi bilo, bi bil odsek med Črnim Kalom in Koprom realiziran pod ocenjeno vrednostjo pogodbe. S podražitvami zaradi inflacije se soočajo vsi projekti v Sloveniji in tudi primerljivi večletni infrastrukturni projekti v tujini," so zapisali. Kot so dodali, na višino teh podražitev nimajo vpliva, saj določanje indeksa temelji na podražitvah cen, materiala, storitev, ki jih obračunava za to pristojna institucija.

Glede finančnih težav turške družbe Yapi Merkezi je 2TDK kot naročnik od vodilnega partnerja konzorcija zahteval ureditev takšnega stanja. "Vsi partnerji so solidarno odgovorni, da prevzamejo obveznosti v projektu, če se eden od njih znajde pred finančnimi, časovnimi ali kakšnimi drugimi okoliščinami, ki bi lahko vplivale na izvedbo pogodbenih del," so pojasnili.

Težav turškega gradbinca se vlečejo že skoraj leto dni

Gre za končni epilog finančnih težav turškega gradbinca, ki se vlečejo že skoraj leto dni. Že septembra lani smo razkrili, da je več podizvajalcev in delavcev, ki so jih najeli Turki, ostalo brez plačil, zaradi česar so zapustili gradbišče. Takrat v podjetju 2TDK o neplačevanju podizvajalcev uradno niso vedeli ničesar. Toda po neuradnih informacijah naj bi Yapi Merkezi zdaj podizvajalcem skupaj dolgoval že skoraj 20 milijonov evrov.

Zakaj so Turki zašli v težave? Kaj to pomeni za nadaljevanje projekta? In zakaj se bo ta očitno podražil za 20 milijonov evrov?

Nov aneks in zamik roka za dokončanje gradnje

Dogajanje okrog drugega tira, trenutno največjega infrastrukturnega projekta v državi, je v zadnjih tednih precej burno. Včeraj se je sestal nadzorni svet podjetja 2TDK. Kot so izvedeli na necenzurirano.si, je prižgal zeleno luč za finančni aneks zaradi podražitev del. Vrednost: okrog 20 milijonov evrov.

Zanj so si v Kolektorju prizadevali več kot pol leta. Vmes so inženirju, državni Družbi za razvoj infrastrukture (DRI), očitali, da neupravičeno zavrača "dokazljivo upravičene zahtevke".

Končna vrednost del, ki jo bo v dveh sklopih med Črnim Kalom in Koprom oziroma Divačo do leta 2026 opravil konzorcij na čelu s Kolektorjem, bo tako znašala približno 650 milijonov evrov. To je dobrih 22 milijonov evrov več od vrednosti pogodbe, ki jo je maja 2021 podpisal z 2TDK. Za toliko se bo podražil tudi projekt, ki je bil v investicijskem načrtu ocenjen na 1,1 milijarde evrov.

Precej manj je jasno, kdaj se bo gradnja končala. Ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek je večkrat zatrdila, da se bo to zgodilo do konca leta 2025, torej še pred parlamentarnimi volitvami. A ta rok naj bi se zamaknil vsaj za pol leta. Uradno zaradi odkritja kraških jam v predorih, k zamudi pa so zagotovo pripomogle tudi težave Kolektorjevega turškega partnerja.

Bankrotirani Turki iskali denar na sivem trgu v Sloveniji

Turki v Sloveniji delujejo prek dveh subjektov: podjetja YM Construction in podružnice Yapi Merkezi. Podatkov o poslovanju prvega v letu 2023 ni na voljo. Podružnica je ustvarila dobrih 100 milijonov evrov prihodkov, zaposlovala pa je 243 ljudi. Na zadnji dan leta 2023 je imela že za več kot 30 milijonov evrov obveznosti do dobaviteljev.

To je za polovico več kot leto dni pred tem. Lani je podružnici Yapi Merkezi zapadlo še za več kot 18 milijonov evrov kratkoročnih finančnih obveznosti.

Toda po naših podatkih so si Turki lani denar na veliko izposojali na slovenskem sivem trgu. Nazadnje so decembra lani najeli pet milijonov evrov visoko posojilo pri družbi B in B Fin, ki ga morajo vrniti julija letos. Od podjetja Grad.In so si po podatkih EBONITETE.SI izposodili 650 tisoč evrov. Ta denar morajo vrniti že čez nekaj dni, obrestna mera pa znaša visokih 1,5 odstotka na mesec.

Vse kaže, da je Turkom denarja začelo zmanjkovati že jeseni 2023. Že takrat so od različnih upnikov v Sloveniji začeli najemati premostitvena posojila in kopičiti dolgove do podizvajalcev.

Kar bi morali zgraditi Turki, bo zdaj Kolektor

To je bila posledica finančnih težav matične družbe Yapi Merkezi iz Istanbula, ki se je v istem času z bankami začela dogovarjati o refinanciranju milijarde evrov posojil. Konec lanskega leta naj bi v Yapi Merkezi z bankami dosegli dogovor o reprogramu, ki bi skupini zagotovil tudi likvidnostno injekcijo. A ta očitno ni prišla do Slovenije.

V zadnjih tednih naj bi se zato intenzivno iskale možne rešitve. Kot smo neuradno izvedeli, naj bi dela na odseku med Črnim Kalom in Koprom, ki obsega gradnjo viaduktov in predorov, v celoti prevzel Kolektor. Turki naj bi z manjšo ekipo ostali le na odseku med Divačo in Črnim Kalom.

Tretji sklop del, vreden 204 milijonov evrov, obsega izvedbo tirov in tirnih naprav, voznega omrežja, telekomunikacijskih naprav, videosistema in varnostnega sistema, vgradnjo strojne in elektroopreme ter napajanja. Dela opravlja konzorcij, ki ga vodi Železniško gradbeno podjetje (SŽ-ŽGP), v njem pa sta tudi družbi Kolektor IGIN in YM Construction. Tudi iz tega sklopa naj bi se Turki umaknili.

Turki so se finančno zlomili v Afriki

Finančne težave Turkov sicer izhajajo iz projektov v Afriki. Leta 2018 so v Tanzaniji, državi v vzhodni Afriki, prišli do več kot deset milijard dolarjev vredne gradnje železniške proge, dolge več kot tisoč kilometrov.

Toda oktobra 2023 so opozorili, da je tamkajšnja vlada prenehala plačevati račune, zato jim je zmanjkalo denarja za izvedbo projekta. Grozili so z zaustavitvijo del. Po Evropi so iskali nove financerje. Progo so tako odprli šele avgusta lani, krepko po dogovorjenem roku.

Do podobnih težav je prišlo v Etiopiji. Tudi tam so gradili železniško progo, a je dela zaustavila vojna, ki je izbruhnila v letu 2020. Del že zgrajene infrastrukture je bilo uničene, poleg tega pa je Yapi Merkezi ostal tudi brez dela strojne mehanizacije. Od Etiopije je zahteval plačilo kar pol milijarde dolarjev škode. Zadeva se je lani preselila na sodišče.

Družba Yapi Merkezi trenutno v EU gradi še avtocesto v osrednji Romuniji in tovarno BMW na Madžarskem.


Najbolj brano